Jaarverslag 2016

Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting 2016

Begroting t/m raad 19-12-2016

Rekening 2016

Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016

-= nadeel; += voordeel

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Saldo van baten en lasten

44.925

25.947

45.902

27.333

44.880

27.291

1.022

-41

981

Reservemutaties

538

1.030

538

1.139

1.293

1.086

-755

-53

-808

Gerealiseerd resultaat

45.464

26.977

46.441

28.472

46.173

28.377

267

-94

173

Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)

- = nadeel / + = voordeel

Lasten

Baten

Saldo baten en lasten

Storting reserve

Onttrekking reserve

Gerealiseerd resultaat

Groenbeheer

272

17

289

-284

28

33

Paarsbeheer

118

11

129

-31

-83

15

Blauwbeheer

23

19

41

-28

14

Wegen

-342

720

378

-286

92

Straatmeubilair

-4

84

79

-9

2

72

Kunstwerken

-58

14

-45

-45

Riolering

325

-325

Wijkbeheer

27

77

105

-82

22

Afval

614

-614

Toezicht openbare ruimte

-2

-1

-1

Reclame

-29

-8

-37

-37

APV openbare ruimte

Markten

41

-38

3

3

Havens

37

2

39

-35

4

Totaal

1.022

-41

981

-755

-53

173

Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016

Product

afwijking

I/D

Analyse

Groenbeheer

+33

I

Opdrachten in het kader van reconstructies en een aantal overige opdrachten (totaal +284) zijn nog niet volledig uitgevoerd. Deze middelen zijn gereserveerd in de reserve nog uit te voeren werken.

Paarsbeheer

+15

I

Op de Wijthmenerplas, Milligerplas en Agnietenplas is gepland (groot) onderhoud niet uitgevoerd omdat er momenteel onderzoek (incl. financiële doorrekening) gedaan wordt inzake de plassen. Hierbij wordt onderzocht welke onderhoudswerkzaamheden gedaan moeten worden en welke voorzieningen getroffen moeten worden: o.a. de vraag of en hoeveel sanitaire units op de Wijthmenerplas vervangen dan wel gerenoveerd gaan worden. Er is hierdoor een totale onderbesteding (+103). De Stadshoeve zal in 2017 gerealiseerd worden. De hiervoor beschikbare middelen zijn nog niet volledig ingezet (+31). Daarnaast zijn er nog diverse andere kleine verschillen op Jeugdtuinen, Dierenweides en Recreatie (-15).
Reservemutaties: de niet-aangewende middelen voor de Stadshoeve zijn gereserveerd in de reserve Nog uit te voeren werken (-31). Daarnaast zijn vanwege niet uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden en het exploitatieresultaat van de Wijthmenerplas minder middelen aan de reserve onttrokken (-83).

Blauw beheer

Wegen

Straatmeubilair

+14

+92

+72

I

I

I

Eén opdracht is nog niet volledig uitgevoerd (+28). Dit bedrag is gereserveerd in de reserve nog uit te voeren werken.

Lagere (variabele) kosten straatreiniging (+22), hogere inkomsten uit leges voor kabels en leidingen (+20) er zijn meer vergunningen verstrekt. Diverse overige kleinere verschillen (+50).
In 2017 is voor een bedrag van (+286) aan herstraatvergoedingen vanuit kabels en leidingen ontvangen over 2016. Dit bedrag is in de reserve civiele infrastructuur gestort, waaruit een deel van het jaarlijkse buitengewoon onderhoud (2018 e.v.) wordt bekostigd.

Een kleinere opdracht is eind 2016 nog niet uitgevoerd (+7). Dit bedrag is in de reserve Nog uit te voeren werken gestort.
Op het onderdeel openbare verlichting zijn de kosten voor vervanging lantaarnpalen door schade lager geweest (+40) vanwege het hergebruik van materiaal, dat vrijkomt uit de ombouw van verlichting naar LED. De energiekosten zijn lager door het gebruik van LED verlichting (+32).

Riolering

0

I

De inkomsten uit de rioolheffing waren hoger (+176) door een hoger aantal aansluitingen in 2014 en 2015 (+100) en 2016 (+76) , dan was geraamd. In de begroting 2017 is met het hogere aantal aansluitingen rekening gehouden.
De onderzoekskosten waren lager (+139) in afwachting van vaststelling van het GRP 2016-2020 dat in december heeft plaatsgevonden, zijn de uitgaven voor onderzoek in 2016 getemporiseerd.
De onderhoudskosten waren lager (+171), hiervan heeft (+72) betrekking op nog niet volledig uitgevoerde opdrachten. Dit bedrag blijft in de voorziening Riolering hiervoor gereserveerd. Voor een bedrag (+99) heeft het betrekking op minder kosten voor calamiteiten bij zowel riolering als gemalen in 2016.
Door bovenstaande lagere kosten is de onttrekking uit de voorziening Riolering is voor 2016 niet benodigd.

Wijkbeheer

+22

I

Een aantal opdrachten is per eind 2016 nog niet volledig uitgevoerd (+82). Deze middelen zijn gereserveerd in de reserve Nog uit te voeren werken (-82).

Afval

0

I/D

Op het product Afval is in 2016 een voordeel gerealiseerd (+946). Aan zowel de uitgavenkant als inkomstenkant zijn per saldo voordelen te constateren (+614) resp.
(+332). Dit voordeel (+946) is geëgaliseerd met de Voorziening Afval.
Het voordeel aan de inkomstenkant (+332) komt vnl. door de hogere opbrengst voor kunststofverpakking (PMD). Oorzaak is de sterke stijging van tonnages kunststofverpakking (van 1.855 ton in 2015 naar 2.508 ton in 2016) hetgeen een hogere vergoeding van Nedvang heeft opgeleverd (+284). (Overigens staat de vergoeding voor PMD voor de toekomst onder druk en wellicht komt er een herberekening opbrengst PMD i.v.m. de discussie over de PET-trays). Daarnaast hebben oud papier en de afvalstoffenheffing voor een extra opbrengst gezorgd (+40). Overige kleine verschillen (+8).
Tegenover de extra opbrengst op PMD staan ook hogere verwerkingskosten/vermarkten (-296, incl. afrek. 2015). In 2016 zijn minder nieuwe ondergrondse containers opgeleverd dan verwacht; de oplevering van bijv. 20 ondergrondse containers in Berkum, Dieze, Kamperpoort en de Binnenstad heeft begin 2017 plaatsgevonden hetgeen in 2016 een voordeel opgeleverd heeft (+91). De hoeveelheid restafval daalt gestaag en is in 2016 t.o.v. 2015 afgenomen met 1.812 ton hetgeen een voordeel oplevert (€ +63). Tevens is minder oud papier aangeleverd hetgeen tot een lagere vergoeding aan instellingen/verenigingen heeft geleid (+42). Er was verwacht dat over het restafval alsmede grof huisvuil een heffing van € 13,- per ton afval doorbelast zou worden. Dat is achterwege gebleven en er heeft tevens over 2015 geen heffing plaatsgevonden (+675). Op overige onderdelen (basistaken, natransport, etc.) zijn er diverse voordelen geweest (+39).

Havens

+4

I

Voor de bijdrage aan de in 2015 opgerichte coöperatie u.a. Port of Zwolle is een bedrag van (+35) gestort in de reserve Nog uit te voeren werken.

Bedragen x € 1.000

De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel

Overzicht restant investeringskredieten:

Project

krediet

nieuw

besteding

restant

dekking

1-1-2016

krediet

2016

krediet

derden

res./voorz.

expl.rek.

Aanleg en inr. wijkboerderij Stadshagen

89

2

87

87

Gem. riol. plan t/m 2011-2015

976

-898

87

afgesloten

VVI13 Bomen

50

45

afgesloten

Ombouw verlichting naar LED

1.901

600

305

2.196

2.196

VVI14vervangen bomen

75

57

18

18

VVI14beschoeiingen

172

171

afgesloten

VVI14vervangen beplanting

50

2

48

48

VVI15Pelserbrug aandrijving

12

15

afgesloten

VVI15Holtenbroekerburg verenpakket

48

-40

4

afgesloten

VVI15beschoeiingen

182

172

10

10

VVI15drijvende steigers

60

58

afgesloten

VVI15damwand Zwartewater thv Beatrixbrug

31

28

afgesloten

VVI15vri armaturen/automaten

73

73

afgesloten

VVI15spelen

103

103

afgesloten

VVI15vervangen bomen en beplanting

250

250

250

VVI15Vispoortenbrug waterkabels/kasten

11

12

afgesloten

VVI15Twistvlietbrug diverse werkz.

20

20

20

VVI15Westenholterbrug leuningen verz.

39

46

afgesloten

VVI15Bedieningsgebouw div.install- interieur

50

40

17

73

73

VVI15houten bruggen diverse onderdelen

29

29

0

VVI15wegen verv. opbouw verharding

312

85

227

227

Havenbedrijf Port of Zwolle

275

125

150

150

Brugbediening op afstand

663

2

661

275

386

Gem.riol.plan t/m 2016-2020

300

163

137

137

2016-VRI armaturen/autom

500

501

afgesloten

2016-Spelen

300

85

215

215

2016-Verv.Bomen&Beplanting

340

340

340

2016-Verv.Beschoeiingen

150

150

150

2016-Verv.Houten Bruggen

88

77

11

11

2016-Mast.br.brug.div.wzh(hydr

145

118

27

27

2016-Omb.asfaltw.waterp.verh.

300

2

298

298

2016-Wegen vervangen asfalt

140

140

140

4.808

2.628

2.384

5.058

275

237

4.546

Specificatie nieuwe krediet:

Project

Bedrag

Besluit

Toelichting

Onrendabele vervangingsinv. 2016

2.563

Begroting 2016

Brugbediening op afstand

663

RB 21-9-15

Gem.riol.plan t/m2011-2015

-898

Berap 2016-1

2015-BB software en camera's

40

Berap 2016-2

2015-Holt.br.brug verenpak

-40

Berap 2016-2

Gem.riol.plan t/m 2016-2020

300

2.628

Specificatie afgesloten krediet:

Project

Bedrag

Gem. riol. plan t/m 2011-2015

-9

VVI13 Bomen

5

VVI14beschoeiingen

1

VVI 15 Spelen

0

VVI 15 VRI armaturen/automaten

0

VVI15Pelserbrug aandrijving

-3

VVI15Holtenbroekerburg verenpakket

4

VVI15drijvende steigers

2

VVI15damwand Zwartewater thv Beatrixbrug

3

VVI15Vispoortenbrug waterkabels/kasten

-1

VVI15Westenholterbrug leuningen verz.

-7

2016-VRI armaturen/autom

-1

-6

Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)

Het krediet ombouw openbare verlichting naar LED heeft een langere doorlooptijd, dit zal in ieder geval tot 2019 doorlopen.

Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)