Jaarverslag 2016

Algemeen

Met het programma Mobiliteit en bereikbaarheid is in 2016 ingezet op het versterken van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van Zwolle. Behalve door het fysiek aanpakken van knelpunten in het verkeers- en vervoerssysteem van de stad, is in 2016 geïnvesteerd in het mobiliteitsgedrag van reizigers. In het kader van het Beter Benutten van de bestaande capaciteit aan auto- en fietsinfrastructuur is in september 2016 bijvoorbeeld gestart met het project SpitsFietsen, gericht op het aanjagen van het fietsgebruik in het woon-werkverkeer. Dit heeft geleid tot meer dan 2.500 deelnemers, waarvan 1.000 overgestapte automobilisten. Meer dan 100 werkgevers in Zwolle en Kampen hebben hun medewerkers gestimuleerd deel te nemen aan dit project. Deelnemers registreren hun fietsritten via een app en krijgen een beloning voor het fietsen naar het werk. Door dit project zijn er ruim 10.000 minder autoritten op de knelpunten geweest.

Het bevorderen van het fietsgebruik is een centraal thema in het mobiliteitsbeleid van de gemeente. Naast het project SpitsFietsen, is in 2016 ook aandacht geweest voor het aantrekkelijker maken van de fietsinfrastructuur. Zowel de Meppelerstraatweg als de Bankastraat zijn aangepast en comfortabeler voor fietsers geworden. Verder is er in de raad besluitvorming geweest over de bouw van een nieuwe fietsbrug over de N35 ter hoogte van Heinoseweg-Oldeneelallee. Met het organiseren van de Fietsweek in september 2016 is de samenwerking met partijen (leveranciers, Fietsersbond, kennisinstellingen, etc.) verstevigd en krijgt deze ook verder vorm in de Fietscommunity rond het project Smart Cycling Cities 2016-2020 als onderdeel van het kennisprogramma Smart Urban Regions of the Future (SURF). Landelijk is het mede op basis van Zwolse inzet gelukt de Tour de Force 2020 met breed draagvlak om te zetten in de landelijke Agenda Fiets 2017-2020.

Met het programma Beter Benutten in de regio Zwolle-Kampen wordt tot 2018 ingezet op verbetering van de reistijd bij knelpuntcorridors en prioritaire gebieden. Het bevorderen van het gebruik van de buitenring van Zwolle is daar onderdeel van. Om de doorstroming van het verkeer op de Zwolse ring te bevorderen, hebben de kruising Middelweg-Zwartewaterallee en de Ceintuurbaan een aantal aanpassingen gekregen. Zo is de toerit Zwolle Noord naar de A28 vanaf de Zwartewaterallee verdubbeld en zijn er twee extra linksafstroken op de kruising Middelweg-Zwartewaterallee in 2016 gerealiseerd. De verkeerslichten op de kruising Middelweg-Ceintuurbaan/Zwartewaterallee en de verkeerslichten ter hoogte van de oprit A28 zijn opnieuw ingesteld zodat ze voor de automobilisten de minste tijdsverlies opleveren.

De gemeente Zwolle heeft de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2016 gewonnen. De consequente inzet op een veilige en comfortabele fietsinfrastructuur heeft daaraan bijgedragen. Ook het bevorderen van verkeersveilig gedrag door kwetsbare verkeersdeelnemers maakt daar onderdeel van uit. In 2016 is opnieuw samen met scholieren op basisscholen en voortgezet onderwijs gewerkt aan aansprekende projecten zoals de Verkeersquiz, het praktisch Verkeersexamen en de Dode hoek-lessen die bijdragen aan verkeersveilig gedrag. Begin 2016 is daarnaast het Handboek Toegankelijkheid Openbare Ruimte vastgesteld. Op basis daarvan zijn knelpunten in beeld gebracht en met gerichte maatregelen opgelost.

Relevante kaderstellende nota's

  • Mobiliteitsvisie (2008)
  • Actieprogramma mobiliteit (2013)
  • Gastvrije en Bereikbare Regio Zwolle-Kampen – Koepeldocument maatregelenpakket BBZKN 2015-2017 (2015)
  • Zwolle Fietst! – Agenda Fiets 2015-2020 (2015)
  • Beleidsplan Verkeersveiligheid, Verkeersveiligheid Voor Elkaar, 2008-2018 (2008)
  • Koersdocument Parkeren, inclusief fietsparkeren (2016)
  • Uitwerkingsplannen fietsparkeren, tarieven en financiën, Hanzeland, schilwijken
  • Fietsstratenplan Zwolle (2006)