Jaarverslag 2016

Vanuit het begrotingsprogramma Opvang en Bescherming is ook in 2016 bijgedragen aan de bredere ambitie waarbij wij inzetten op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners. Vanuit dit begrotingsprogramma was de inzet primair gericht op die inwoners die door omstandigheden en/of keuzes niet meer daartoe op eigen kracht in staat zijn en bovendien daarmee de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en/of de samenleving als geheel in het geding is.

De belangrijkste ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden binnen het begrotingsprogramma Opvang en bescherming in 2016 waren:

  • Van transitie naar transformatie: Alhoewel in 2016 ook nog veel aandacht is geweest voor transitie-vraagstukken, zijn er in 2016 vooral ook belangrijke stappen gezet naar de gewenste transformatie zowel lokaal als regionaal. Daarbij gaat het dan vooral om de vaststelling en uitvoering van de transformatie-agenda sociaal domein gemeente Zwolle. Maar ook regionaal hebben de 15 samenwerkende gemeenten de regionale veranderagenda beschermd wonen - maatschappelijke opvang 2016-2019 centrumgemeenteregio Zwolle vastgesteld en in uitvoering gebracht.
  • Versterkte en veranderende regionale samenwerking: Wij werken opgavegericht en daar waar de opgave een regionale aanpak vraagt werken we regionaal samen met regiogemeenten. Dit geldt vooral voor de activiteiten binnen het begrotingsprogramma opvang en bescherming. Wij constateren dat in 2016 de samenwerking op regionaal niveau verder versterkt en geoptimaliseerd is. Voorbeelden hiervan zijn de vaststelling van gezamenlijke beleidskaders én samenwerkingsafspraken rondom beschermd wonen en maatschappelijke opvang, de regionale uitvoering van de aanpak huiselijk geweld, alsmede de evaluatie en optimalisering van de samenwerkingsafspraken inzake Jeugdhulp. Hiermee zijn de inspanningen op gemeentelijk en regionaal niveau verder geoptimaliseerd zodat dit een goede basis biedt om de maatschappelijke resultaten verder te verbeteren. Ten aanzien van beschermd wonen en maatschappelijke opvang heeft de rijksoverheid een besluit genomen dat de centrumgemeenteconstructie vanaf 1-1-2020 vervalt en vanaf dat moment ook de middelen hieromtrent geobjectiveerd doorgedecentraliseerd worden naar alle gemeenten.
  • Meer accent op door- en uitstroom: Als het gaat om beschermde woonvormen en opvangvoorzieningen is het voor bewoners zelf, maar ook gezien de maatschappelijke kosten belangrijk dat er inspanningen verricht worden om optimale door- en uitstroom te bewerkstelligen. Omdat vanaf het voorjaar 2016 steeds meer duidelijk werd dat de problemen ten aanzien van door- en uitstroom zich hadden versterkt zijn er in 2016 met kracht inspanningen verricht om samen met regiogemeenten, aanbieders en corporaties de problematiek in beeld te brengen en van adequate en ambitieuze regionale oplossingen te voorzien. Daarbij wordt enerzijds door alle gemeenten in de regio ingezet op het realiseren van extra betaalbare, adequate woningen voor uitstromende cliënten, maar ook wordt ingezet op het doorvoeren van procesverbeteringen, zodat de uitstroom ook beter regionaal wordt gespreid.

Relevante kaderstellende nota's

Jeugdzorg

  • Beleidsplan jeugdhulp (november 2014)
  • De toekomst van Zwolle. Nota jeugdbeleid (december 2012)

Maatschappelijke ondersteuning

  • Regionale veranderagenda maatschappelijke opvang en beschermd wonen 2016-2019 (raadsbesluit, april 2016)
  • Wmo-beleidsplan (raadsbesluit: december 2014)
  • Kadernotitie transitie beschermd wonen GGZ (raadsbesluit 30 juni 2014)
  • Opvang asielzoekers (raadsbesluit, 22 november 2010)
  • Maatschappelijke Opvang – nachtopvang (raadsbesluit, 16 september 2013)
  • Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland (raadsbesluit mei 2014)
  • Kaders en uitgangspunten AMHK IJsselland (raadsbesluit maart 2014)