| Duurzaam bereikbare stad: een ieder kan zich verplaatsen en zijn of haar bestemming bereiken. | 
| Er is keuzevrijheid in vervoermiddel en route conform de Ladder van Verdaas. | 
| 49% van de ritten tot 7,5 kilometer en korter wordt met de fiets gemaakt (bron: CBS).Zwolle staat in de top vijf van steden met het hoogste aandeel fietsgebruik voor dagelijkse verplaatsingen.
 | Percentage van de ritten tot 7,5 kilometer blijft gelijk aan huidige situatie.Het aandeel verplaatsingen via de fiets naar scholen neemt met 25% toe door het stimuleren van het gebruik van de e-fiets.
 | De Agenda Fiets 2015-2020 is uitgevoerd.Maatregelen in het kader van spits mijden regionaal spoor door studenten in samenwerking met het Rijk en de Provincie Overijssel zijn uitgevoerd, waaronder het bevorderen van e-bike gebruik door een beperkte groep studenten van Windesheim.Er zijn geen nieuwe cijfers beschikbaar over het percentage ritten tot 7,5 kilometer.
 | 
| 74% van de inwoners is tevreden over het openbaar vervoer in Zwolle.Station Zwolle heeft na Utrecht Centraal grootste aantal verbindingen.
 | Hubfunctie van station Zwolle is versterkt.Het aantal inwoners dat tevreden is over het openbaar vervoer is gelijk gebleven.
 | 74% van de inwoners is tevreden over het Openbaar Vervoer in Zwolle.Aanbesteding treinhalte en tunnel Kamperlijn is uitgevoerd, en de bouwvoorbereiding gestart.Geparticipeerd in voorbereidingen rond tracébesluit capaciteits- en snelheidsverhoging baanvak trein Zwolle-Herfte.Actief gesprekspartner geweest in project herijking OV-tactiek Provincie Overijssel.De N35 Zwolle-Wijthmen incl. de fietsbrug bij de Oldeneelallee zijn in 2016 gegund.Participatie in regionaal project N340, waarbij de verkeerskundige ontwerpen van de knoop A28/N340 zijn aangepast.
 | 
| Streefdoel/indicator | 
| De bestemming kan worden bereikt in een betrouwbare reistijd. | 
| Er zijn 5.700 zwaar vertraagde auto- en vrachtritten per jaar in de regio Zwolle-Kampen.
 | 1.850 structurele spitsmijdingen per dag realiseren in de regio Zwolle-Kampen in de periode 2015-2017 en daardoor reductie van 450 zwaar vertraagde ritten van en naar Zwolle in de periode 2015-2017.10% reistijdwinst van deur-tot-deur realiseren.
 | Er is uitvoering gegeven aan het programma Beter Benutten 2015-2017 met maatregelen op het gebied van mobiliteits- en verkeersmanagement, ketenmobiliteit en logistiek en water. Effecten van deze maatregelen komen in het najaar van 2017 beschikbaar.Infrastructurele maatregelen ter bevordering van de doorstroming van het autoverkeer op de Middelweg-Zwartewaterallee en Ceintuurbaan-A28 afslag Zwolle Noord zijn uitgevoerdInfrastructurele maatregelen in het kader van fietsstimulering Meppelerstraatweg-Bankastraat zijn uitgevoerd.Er is uitvoering gegeven aan Koersdocument Monitoring en evaluatie.
 | 
| In totaal minimaal 17 bereikbaarheidsarrangementen in het kader van Beter Benutten in de jaren 2014 en 2015.Tien koplopers in het kader van de koploperaanpak Beter Benutten in 2015.
 | In totaal 32 bereikbaarheidsarrangementen in het kader van Beter Benutten in de periode tot eind 2016.Zestien koplopers in het kader van Beter Benutten in 2016.
 | De koploperaanpak met partners in de stad en de Regio Zwolle (bedrijven, instellingen, verladers, mobiliteitsaanbieders) is voortgezet.16 koplopers in 2016 en daarnaast meer dan 20 actieve partijen uit het regionaal bedrijfsleven/onderwijs.Tot eind 2016 zijn 32 bereikbaarheidsarrangementen/deals gerealiseerd vanuit het bereikbaarheidsfonds, daarnaast 6 deals zonder bereikbaarheidsfonds.
 | 
| Streefdoel/indicator | 
| De bestemming kan veilig worden bereikt. | 
| Zes verkeersdoden en 98 ziekenhuisgewonden (2002).
 | 50% reductie van het aantal verkeersdoden en 34% van het aantal ziekenhuisgewonden in 2020 ten opzichte van 2002.
 | Het programma rond educatie en gedragsprojecten voor verkeersveiligheid met Veilig Verkeer Zwolle, basisscholen en voortgezet onderwijs is uitgevoerd (projecten Verkeersexamen, Dode Hoek-cursus, projecten op scholen).Medio 2016 zijn nieuwe cijfers bekend over verkeersveiligheid. In 2015 waren er twee verkeersdoden en 128 letselongevallen. Het aantal letselongevallen is landelijk toegenomen, ook in Zwolle.De infra-projecten verkeersveiligheid aan de Hanekamp/Menistenstraat en Zeven Alleetjes/Burg. van Roijensingel zijn uitgevoerd.
 |