Jaarverslag 2016

Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting 2016

Begroting t/m raad 19-12-2016

Rekening 2016

Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016

-= nadeel; += voordeel

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Saldo van baten en lasten

5.455

306.536

2.522

310.895

1.990

312.572

532

1.677

2.210

Reservemutaties

3.278

2.713

19.021

11.864

34.254

12.069

-15.233

205

-15.028

Gerealiseerd resultaat

8.732

309.249

21.543

322.760

36.244

324.642

-14.701

1.882

-12.818

Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)

- = nadeel / + = voordeel

Lasten

Baten

Saldo baten en lasten

Storting reserve

Onttrekking reserve

Gerealiseerd resultaat

Uitkering gemeentefonds

937

937

937

Reserve verrekeningen

-15.233

205

-15.028

Uitvoering wet W.O.Z.

43

1

44

44

Bel.OZB,precario, toeristenbel

589

589

589

Invordering

-297

-297

-297

Overige dekkingmiddelen

-165

32

-133

-133

Deelnemingen algemeen

2

2

2

Overige financiering

1

134

135

135

Renteverrekening reserves

Stelposten

565

-17

548

548

Onvoorziene uitgaven inc./str

385

385

385

Geldlening.vm Zandhove-Sophia

Totaal

532

1.677

2.210

-15.233

205

-12.818

Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016

Product

afwijking

I/D

Analyse

Uitkering gemeentefonds

937

I

Het verschil heeft vooral betrekking op de actuele gegevens inzake de verdeelsystematiek van het gemeentefonds.

Reserveverrekeningen

-15.028

I

Dit betreft het voordelige resultaat van de MPV 2017.

Uitvoering wet W.O.Z.

OZB, precario, toeristenbelasting

Invordering

Overige dekkingsmiddelen

44

589

-297

-133

I

I/D

I/D

D

De kosten GBLT laten een klein voordeel zien.

Het grootste gedeelte van dit voordeel bestaat uit OZB (456). Daarnaast laten toeristenbelasting (50) en precario (83) een voordeel zien. Zowel bij precario als bij OZB hebben de voordelen te maken met meerdere jaren. GBLT krijgt steeds beter haar bestanden op orde waardoor de inkomsten positief uitvallen. Bij toeristenbelasting zien we dat de uitbreiding van hotelcapaciteit en verbetering van de bezetting extra inkomsten genereren.

Het gaat hierbij om de oninbare debiteuren van zowel GBLT als Zwolle zelf. Bij GBLT is diepgaander gekeken naar de inbaarheid van oude vorderingen, 2014 en 2015. Ook de voorziening is grondiger bekeken. Dit samen zorgt er voor dat er een veel hoger bedrag oninbaar is gegaan dan begroot. Ook binnen Zwolle zijn enkele grote vorderingen afgeboekt wegens faillissement. We merken, net als de landelijke trend, dat het percentage oninbaar aan het toenemen is. Het tekort voor 2016 is behoorlijk omdat het over meerdere jaren gaat.

Het nadeel betreft met name de verwachte af te dragen vennootschapsbelasting (150)

Overige financiering

142

I

Renteresultaten (+142). Dit bestaat uit extra ontvangen rente op korte leningen, lagere externe kosten in verband met de treasuryfunctie en minder rentelasten op de aangetrokken langlopende leningen.

Stelposten

548

I

Dit betreft de geraamd vrijval aan middelen uit de reserve stadsuitleg ( 300) en de reserve parkeren ( 250) . In de jaarrekening 2015 s aangegeven dat deze in 216 ten gunste van de algemene middelen gebracht zullen worden.

Onvoorziene uitgaven

385

I

Het beroep op de post onvoorzien (begroot 500) is beperkt gebleven tot een bedrag van afgerond 115 (voor een specificatie verwijzen wij naar het afzonderlijk overzicht in paragraaf 3.7).

Bedragen x € 1.000

De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel

Overzicht restant investeringskredieten:

Project

krediet

nieuw

besteding

restant

dekking

1-1-2016

krediet

2016

krediet

derden

res./voorz.

expl.rek.

n.v.t.

Specificatie nieuwe krediet:

Project

Bedrag

Besluit

Toelichting

n.v.t.

Specificatie afgesloten krediet:

Project

Bedrag

n.v.t.

Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)