Jaarverslag 2016

Doelstellingen/maatschappelijke effecten

Leefbare stad: inwoners en bedrijven ervaren Zwolle als een leefbare en veilige stad.

Streefdoel/indicator

Inwoners zijn tevreden over parkeren in Zwolle.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

  • 63% van de inwoners is tevreden over de parkeergelegenheid (2014).
  • 73% van de inwoners is tevreden over de hoeveelheid parkeerruimte (voldoende aanwezig) (2014).
  • De tevredenheid van de inwoners blijft gelijk.
  • 62% van de inwoners is tevreden over de parkeergelegenheid.
  • 74% van de inwoners is tevreden over de hoeveelheid parkeerruimte (voldoende aanwezig).
  • Aantal gereguleerde (vergunninghouders en betaalde) parkeerplaatsen in Zwolle: 7.397.
  • Parkeren achter slagboom: 2.769.
  • De betalingsbereidheid bij naheffingen is 96%.
  • Het parkeerareaal is toereikend.
  • Een nieuw parkeervergunningsysteem is ingevoerd waarbij de bewoner een parkeervergunning kan aanvragen en muteren. Deze worden geautomatiseerd verwerkt.
  • Het Koersdocument Parkeren is vastgesteld inclusief een besluit over het langer openhouden van het parkeerdek Noordereiland

Streefdoel/indicator

In het verkeer ervaart men zo min mogelijk belemmeringen.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

  • De openbare ruimte is voor een ieder toegankelijk, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De eisen en voorwaarden zijn per gebied beschreven.
  • De normen (niveaus) van toegankelijkheid van de openbare ruimte zijn in een visie vastgelegd.
  • Coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen is uitgevoerd.
  • Doorstromingsmaatregelen busvervoer station-binnenstad (inzet verkeersregelaars) zijn gerealiseerd.
  • 72% van de inwoners van Zwolle is tevreden over het onderhoud van de fietspaden (2014).
  • De tevredenheid blijft gelijk.
  • 70% van de inwoners van Zwolle is tevreden over het onderhoud van de fietspaden.

Streefdoel/indicator

Inwoners en bedrijven ervaren zo min mogelijk overlast van het verkeer.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

  • Circa 250 vragen uit de wijken en buurten over mobiliteitsonderwerpen in 2014.
  • 18% van de inwoners geeft aan dat parkeeroverlast vaak voorkomt (2014).
  • Minder vragen uit de wijken en buurten in 2016.
  • Terugdringen van parkeeroverlast.
  • Er wordt uitvoering gegeven aan vernieuwende vormen van distributie in de stad.
  • 20% van de inwoners geeft aan dat parkeeroverlast vaak voorkomt.
  • Meldingen, vragen en klachten over verkeerssituaties volgens vooraf bepaald kwaliteits- en serviceniveau zijn behandeld. Het aantal klachten is in 2016 afgenomen tot circa 200 en 80% van de klachten is binnen de behandeltermijn afgehandeld.
  • In contact met bewoners en de overheden aan de Alderstafel Lelystad Airport zijn de belangen van de gemeente Zwolle over de uitbreiding van de luchthaven onder de aandacht gebracht.