Jaarverslag 2016

Streefdoel/indicator

Aantal jeugdbeschermingsmaatregelen (inclusief jeugdreclassering) is in 2016 gelijk aan of lager dan het aantal maatregelen in 2015

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

515 maatregelen
(bron: beleidsplan jeugdhulp 2014)
Ondertoezichtstelling 2012: 377 Voogdijmaatregelen 2012: 70

Aantal maatregelen gelijk aan of lager dan 515

De cijfers over geheel 2016 zijn nog niet bekend. De cijfers over 2015 zijn toegevoegd bij de nulsituatie. De cijfers van voor de decentralisatie zijn niet altijd 1 op 1 te vergelijken met cijfers van na de decentralisatie ( o.a. andere definities)

2015
% van alle jongeren (12-23 jr)met jeugdreclassering: 0,6 %
2015 totaal aantal jeugdreclasseringstrajecten: 75
2015 aantal voogdijmaatregelen: 70
2015 aantal ondertoezichtstellingen: 220
2015 totaal jeugdbeschermingsmaatregelen: 290

1ste helft 2016 (voorlopige cijfers):
% van alle jongeren (12-23 jr)met jeugdreclassering: 0,5 %
aantal jeugdreclasseringstrajecten: 65
aantal ondertoezichtstellingen: 70
aantal ondertoezichtstellingen: 210

Streefdoel/indicator

Afname in aantal en zwaarte van trajecten gespecialiseerde jeugdzorg vanaf 2016

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

Dit wordt verantwoord in programma inwonersondersteuning onderdeel Jeugdhulp

Streefdoel/indicator

Uitvoering Jeugdwet vindt plaats binnen financieel kader (afname van budgetten)

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

Geen budget

Maximale uitgaven uitvoering Jeugdwet blijven binnen financieel kader decentralisatie jeugdzorg (€ 32,6 mln.)

Er is sprake van een overschrijding van het beschikbare rijksbudget Jeugdhulp 2016 met 1,9 miljoen. Hiervan is 1,3 miljoen via de Berap 2 reeds verantwoord. Voor 0,6 miljoen via een afzonderlijk raadsbesluit in het voorjaar inzake regionale inkoop 2016.
Derhalve is op dit moment geen additionele afwijzing te melden.

Toelichting
We zijn volop in beweging, op alle fronten. We zijn overtuigd van de meerwaarde van de decentralisatie (hulp en ondersteuning dichtbij het kind, normalisering en de-medicalisering) en de transformatie. Nu 2 jaar na de decentralisatie zien we een spanningsveld tussen budgetten, zorgverbruik, en de transformatie-beweging. Bij de begrotingsbehandeling 2017 heeft de raad besloten om additionele middelen beschikbaar te stellen om zorgcontinuïteit en inzet op transformatie in balans te brengen.

Wanneer sprake is van kindermishandleing streven we er naar die zo snel mogelijk op het spoor te komen teneinde de mishandeling ook zo snel mogelijk te kunnen stoppen. We streven daarom – in lijn met landelijk beleid – naar verbetering van de meldingsbereidheid van kindermishandeling. Die verbetering blijkt uit toename van het aantal meldingen.

Relatie met andere programma's
Bij de jeugdzorg ligt er voornamelijk een relatie met de programma’s 11 en 12.