Jaarverslag 2016

Algemeen

Het uitgangspunt van het programma Inwonersondersteuning is dat iedereen meedoet. Het belangrijkste doel van het beleid binnen dit begrotingsprogramma is om alle inwoners, jong en oud de mogelijkheden te bieden om mee te doen. Daarmee bevorderen we, samen met maatschappelijke partners en werkgevers, (economische) zelfredzaamheid en participatie en zetten wij in op het voorkomen van sociaal isolement.
Vanuit het programma Inwonersondersteuning ondersteunen wij via voorzieningen op maat, datgene wat inwoners niet zelf op eigen kracht of met hulp van het eigen sociale netwerk kunnen realiseren.

De belangrijkste ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden binnen het programma Inwonersondersteuning in 2016 zijn:

  • Maatschappelijke ondersteuning:

In 2016 is naast de transitie vraagstukken vooral ingezet op de transformatie.

  • In 2016 heeft een verdere doorontwikkeling plaatsgevonden van de sociale wijkteams. Wij zien dat de vraag naar ondersteuning van inwoners die zich melden bij het SWT vooralsnog toeneemt. Dit heeft geresulteerd in een toename van de inzet van maatwerkvoorzieningen Wmo (met name de inzet van Diensten in/aan huis (Diah). Deze vorm van ondersteuning kent geen wachtlijst. Wanneer mensen ondersteuning nodig hebben, wordt deze geleverd door de door de inwoner gekozen gecontracteerde aanbieder (ZIN) of wordt een Pgb beschikbaar gesteld. Dit heeft tot gevolg dat een deel van de 'krapte' binnen het Sociaal Domein, zoals de wachtlijsten BW, en voor een kleiner deel jeugdzorg en druk vanuit aanpalende terreinen (krapte woningmarkt, druk vanuit Wlz, GGZ, zorgverzekering) wordt 'opgelost' door het inzetten van Diah. Door het versterken van het voorveld, te werken aan integrale arrangementen thuisondersteuning, versterken SWT’s en afstemming binnen sociaal domein op het gebied van toegang en contractering willen we dit bijsturen.
  • In 2016 is gezamenlijk met de aanbieders van diensten aan huis en de participatieraad gestart met de verdere doorontwikkeling van de resultaatgerichte trajectfinanciering. Dit heeft geleid tot het ontwikkelen van integrale arrangementen thuisondersteuning en nadere uitwerking kwaliteit. Dit zal in 2017 worden geïmplementeerd.
  • In 2016 is het eerste cliëntervaringsonderzoek Wmo uitgevoerd.
  • In 2016 is de functie van toezicht binnen de Wmo verder uitgewerkt mede in relatie tot het contractmanagement van onze gecontracteerde aanbieders en is ervaring opgedaan met de eerste onderzoeken van de toezichthouder Wmo.
  • Werk- en re-integratie

De arbeidsmarkt is in ontwikkeling en in 2016 zijn we er samen met werkgevers en andere partners in geslaagd om meer mensen (t.o.v. 2015) vanuit de bijstand aan het werk te krijgen. We hebben gezamenlijk stappen gezet in de richting van een inclusieve arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zijn wel meer inwoners afhankelijk geworden van uitkering en ondersteuning. De economische voorspoed is voor veel mensen zichtbaar, maar niet voor iedereen. Juist mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt blijken een groter beroep te doen op de ondersteuning van gemeenten.

  • In 2016 hebben we de samenwerking tussen de afdeling Werk Re-integratie en Arbeidsontwikkeling en Wezo verder versterkt. Dit leidt tot een samenwerkende netwerkorganisatie die gericht is op het arbeidsfit krijgen van bijstandscliënten. Zij hebben daarmee een bijdrage geleverd aan het samen met werkgevers en partners in publiek-private samenwerking aan de slag krijgen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Het Werkbedrijf Regio Zwolle is twee jaar actief. De lichte netwerkstructuur heeft geleid tot een samenwerking tussen werkgevers-, werknemersorganisaties, onderwijs, UWV en de 14 gemeenten in de ArbeidsmarktRegio Zwolle. De samenwerking heeft er voor gezorgd dat de doelstelling voor de banenafspraak (mensen met een arbeidsbeperking aan het werk) in 2016 in onze regio is gehaald. Regionaal is een schakel-makelpool actief om de verbinding te leggen voor jongeren die vanuit het Praktijk en Speciaal Onderwijs naar de arbeidsmarkt moeten worden geleid. 
  • In het Werkbedrijf Regio Zwolle zijn de instrumenten voor werkgevers (zoals subsidies) geharmoniseerd, zodat werkgevers in de gehele arbeidsmarktregio hetzelfde krijgen. Er zijn afspraken gemaakt over regionale werkgeversdienstverlening en het transparant maken van arbeidsfitte kandidaten (met en zonder arbeidsbeperking). De gemeente Zwolle heeft inmiddels alle arbeidsfitte kandidaten in beeld gebracht. 
  • De samenwerking economie-onderwijs-arbeidsmarkt heeft extra aandacht, vanwege de veranderingen op de arbeidsmarkt. In 2016 is door de partners vanuit deze driehoek een hernieuwde start gemaakt om de samenwerking te verstevigen. In 2017 zal dit een vervolg krijgen door met elkaar vanuit economische kansen en samen met het onderwijs te zorgen dat er meer mogelijkheden komen voor mensen met een (potentiële) afstand tot de arbeidsmarkt. 
  • In 2016 is vanuit het Sociale Wijkteam ingezet op maatschappelijke participatie van bijstandsgerechtigden. Maatschappelijke partners uit het voorveld hebben samen met SWT mensen begeleid naar bijvoorbeeld vrijwilligerswerk en soms zelfs betaald werk. De partners voor arbeidsmatige dagbesteding hebben in 2016 enkele kandidaten geleid naar een beschutte werkplek in hun organisatie (vanuit de SROI-afspraak in hun contracten). In 2017 zal dit verder worden vormgegeven. 
  • Jeugdhulp

We zijn als gemeente inmiddels 2 jaar verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Jeugdwet. We zijn volop in beweging, op alle fronten. We zijn overtuigd van de meerwaarde van de decentralisatie (hulp en ondersteuning dichtbij het kind, normalisering en de-medicalisering) en de transformatie. We zien een spanningsveld tussen budgetten, zorgverbruik, en de transformatie-beweging. Bij de begrotingsbehandeling 2017 heeft de raad besloten om additionele middelen beschikbaar te stellen om zorgcontinuïteit en inzet op transformatie in balans te brengen.

  • In 2016 hebben we ingezet op preventie, het innovatieproces Zwolse Jeugd in beweging’, het versterken van de samenhang in de toegang: doorontwikkeling SWT en de verbinding met de huisartsen en het onderwijs, de transformatie gecontracteerde jeugdhulp, de jongerenindex en cliëntenparticipatie.
  • 2016 was het eerste jaar sinds de decentralisatie dat we inzicht hadden in cijfers. Vanuit het CBS zijn er veel gegevens beschikbaar over aantallen en percentages, die tevens kunnen worden vergeleken met geheel Nederland en andere vergelijke steden. Zwolle bevindt zich landelijk gezien in het middensegment als het gaat om het gebruik van de jeugdhulp.
  • In 2016 hebben we onverminderd ingezet op het voorkomen van problemen en als die er toch zijn, vroegtijdig te signaleren en aan te pakken om zo zoveel mogelijk kinderen en jongeren te laten opgroeien in hun eigen leegomgeving en gezin, waarbij wordt uitgegaan van het zelforganiserende vermogen, eigen kracht en maatwerk.

Relevante kaderstellende nota's

De Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) vormen de belangrijkste wettelijke kaders voor dit begrotingsprogramma.

Algemeen

  • Visie Sociaal Domein ‘Werken vanuit vertrouwen’ (raadsbesluit 2012)
  • Uitvoeringsprogramma sociale wijkteams (raadsbesluit 30 juni 2014)
  • Transformatie agenda Sociaal Domein

Maatschappelijke ondersteuning

  • Beleidsplan Wmo 2015-2018
  • Kadernota Dagbesteding ‘Ondersteuning van kwetsbare inwoners met dagbesteding en bijzonder werk’ (raadsbesluit 14 oktober 2013)
  • Uitvoeringsprogramma dagbesteding 'Verbonden met de samenleving' (raadsbesluit 30 juni 2014)
  • Kadernota Diensten in en aan huis "Langer zelfstandig leven en opgroeien" (raadsbesluit 14 oktober 2013)
  • Uitvoeringsprogramma Diensten in en aan huis, Huishoudelijke hulp en Individuele begeleiding (raadsbesluit 30 juni 2014)

Participatie

  • Kadernota Participatiewet ‘Meedoen mogelijk maken’
  • Kadernota Dagbesteding ‘Ondersteuning van kwetsbare inwoners met dagbesteding en bijzonder werk’.
  • Uitvoeringsprogramma participatiewet 'Meedoen mogelijk maken'
  • Uitvoeringsprogramma dagbesteding 'Verbonden met de samenleving'
  • Sociaal Akkoord IJssel-Vecht, Werkprogramma Sociaal Akkoord IJssel-Vecht
  • Marktbewerkingsplan Regionaal Werkbedrijf Regio Zwolle
  • Implementatieplan Stekker4
  • Visie op Regionale Werkgeversdienstverlening Regio Zwolle
  • Nota op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt (2015)
  • Sectorplan Regio Zwolle gaat inclusief (samenwerkende SW bedrijven)
  • Regioplan Taal (Web)

Jeugd

  • De toekomst van Zwolle, nota jeugdbeleid (december 2012)
  • Beleidsplan jeugdhulp 2015-2016 (november 2014)