Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 | Begroting t/m raad 19-12-2016 | Rekening 2016 | Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-= nadeel; += voordeel | |||||||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Saldo van baten en lasten | 92.702 | 8.023 | 93.132 | 8.268 | 93.444 | 9.377 | -312 | 1.110 | 798 |
Reservemutaties | 400 | 681 | 861 | 1.652 | 2.237 | 1.784 | -1.376 | 132 | -1.244 |
Gerealiseerd resultaat | 93.102 | 8.704 | 93.994 | 9.920 | 95.681 | 11.162 | -1.687 | 1.242 | -446 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000) | |||||||||
- = nadeel / + = voordeel | Lasten | Baten | Saldo baten en lasten | Storting reserve | Onttrekking reserve | Gerealiseerd resultaat | |||
Algemeen maatschappelijk werk | 62 | 62 | 62 | ||||||
AWBZ-jeugdzorg | |||||||||
Cliëntenondersteuning | 39 | 39 | 39 | ||||||
Dagbesteding | 332 | 332 | 332 | ||||||
Diensten in en aan Huis | -772 | 11 | -760 | -231 | 193 | -798 | |||
Eigen bijdrage WMO/JZ | -46 | -46 | -46 | ||||||
Externe advisering | -3 | -3 | -3 | ||||||
Gehandicapten parkeerkaarten | 7 | 7 | 7 | ||||||
Individuele voorz. PGB Jeugd | 25 | 25 | 25 | ||||||
Jeugd- en opvoedhulp | -69 | 69 | |||||||
Jeugdgezondheid maatwerk | -45 | -45 | -45 | ||||||
Kortdurend Verblijf | -1 | -1 | -1 | ||||||
Maatschappelijke participatie | 78 | 42 | 120 | -137 | 25 | 9 | |||
Rolstoelen | -108 | -2 | -110 | -110 | |||||
Sociale werkvoorziening | -98 | 1.008 | 910 | -1.008 | -98 | ||||
Vervoersvoorzieningen | 126 | 11 | 137 | 137 | |||||
Volwasseneneducatie | 2 | -7 | -5 | -5 | |||||
Woonvoorzieningen | 44 | 44 | 44 | ||||||
Zvw-jeugdzorg GGZ | 86 | 86 | -86 | ||||||
Ouderbijdrage Jeugd | 14 | 14 | 14 | ||||||
Gehandicaptenbeleid | -9 | -9 | -9 | ||||||
Trajecten (WWB) | -2 | 2 | |||||||
Totaal | -312 | 1.110 | 798 | -1.376 | 132 | -446 |
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016
Product | afwijking | I/D | Analyse |
---|---|---|---|
Algemeen maatschappelijk werk | +62 | I | Het voordeel ontstaat door een terugvordering van een subsidie uit voorgaande jaren. Op de pilots jeugd en gezin en Diezerpoort is geld overgebleven. Het project pilots NJG kon met minder geld gerealiseerd worden, onder meer doordat het meer tijd koste om de pilots op te starten dan gepland. Op de subsidie voor de begeleiding van ontregelde gezinnen is eveneens geld overgehouden. Dit komt door het feit dat een aantal functies in de uitvoering van de ondersteuning uit bestaande formatie is voldaan. |
Dagbesteding | +332 | I | De nieuwe instroom in de dagbesteding stijgt het laatste jaar minimaal. Er wordt door aanbieders zorgvuldig gekeken hoeveel dagdelen ingezet dienen te worden en welke zorgzwaarte van toepassing is. Het systeem van kwartaalafrekening draagt bij aan deze zorgvuldige afweging. |
Diensten in en aan huis / Kortdurend verblijf / Eigen bijdrage WMO Rolstoelen Vervoersvoorzieningen Jeugd (AWBZ-Jeugdzorg / PGB Jeugd / Jeugd- en opvoedhulp / Zvw-Jeugdzorg GGZ) Maatschappelijke participatie | -1038 -110 +137 +25 +9 | I/S I I I I | Als gevolg van ingezette traject financiering voor huishoudelijke hulp (HH) zijn de bestedingen in 2016 voor HH verder afgenomen. Dit was ook noodzakelijk gezien de lagere budgetten voor HH. Tegenover de afname van HH is er een toename in de bestedingen voor individuele begeleiding (IB) in 2016. De uitgaven van IB liggen bijna 1 mln. hoger dan bij de berap verwacht. Dit komt door een toename van het aantal inwoners dat zich bij het SWT meldt met een ondersteuningsvraag.IB is een open eind regeling en kent geen wachtlijsten. Het aantal PGB verstrekkingen voor kortdurend verblijf is echter lager dan begroot, dit kan komen omdat IB/zin is toegenomen. Het gesaldeerd tekort van het totale sociaal domein (-193) wordt onttrokken aan de reserve sociaal domein ten gunste van het product DIAH komt het resultaat DIAH(-798)/Eigen bijdrage(-46)/KDV(-1) uit op een nadelig saldo van -845, echter het netto resultaat voor de reserve onttrekking sociaal domein is -1038. Bij de berap is nog een verwacht voordeel gerapporteerd voor de rolstoelen. Dit was gebaseerd op basis van een extrapolatie. De rolstoelen verstrekking is een open eind regeling. De zijn dan in het 2e halfjaar iets meer rolstoelen verstrekt dan oorspronkelijk verwacht. Het voordeel op de vervoersvoorziening komt voornamelijk door het aanbestedingsvoordeel. De totale kosten Jeugdzorg over 2016 overschrijden het beschikbare rijksbudget.Voor Zwolle betekent dit een aandeel in het tekort van 1,9 mln. waardoor een bijdrage uit de algemene middelen van 1,9 mln. nodig is. Deze aanvulling van 1,9 mln. is al verantwoord in de berap 2 voor 1,3 mln. en voor 0,6 mln. middels een afzonderlijk raadsbesluit, ten behoeve van de regionaal in te kopen Jeugdhulp 2016 om hiermee de zorgcontinuïteit te bieden aan kinderen en jongeren in 2016 .Dit betekent dat ten opzichte van de berap 2 er voor Jeugd geen grote afwijkingen zijn. Tegenover de lagere lasten re-integratie (115) staat een reservering van 108 in verband met doorlopende verplichtingen. Jeugdwerkloosheid kent 29 minder lasten. Deze rijksmiddelen worden via een reservering doorgeschoven naar 2017. De businesscase 'werken aan minder bijstand' kent een hogere last van 66. Deze wordt gecompenseerd door een incidentele bijdrage van 41 en een extra onttrekking van gereserveerde middelen (25) van deze businesscase |
Sociale Werkvoorziening | -98 | I | Het exploitatieresultaat van Wezo NV is positief. Echter is het resultaat wel lager dan eerder gemeld. De overschrijding die hierdoor ontstaat, wordt met name veroorzaakt door een tegenvaller op het onderdeel detacheringen in de exploitatie van de Wezo NV. |
Volwasseneducatie | +0 | I | Het budgetneutrale verschil betreft een onderbesteding op het Rijksbudget Volwasseneducatie. Dit zijn met name meevallers op de kosten voor Taalpunten. Deze onderbesteding wordt conform de meeneemregeling van dit budget meegenomen naar 2017. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2016 | krediet | 2016 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
ESF-J project | 1.992 | 1.019 | 973 | 973 | |||
ESF-Zeswegconstruct | 2.247 | 58 | 2.189 | 2.189 | |||
Werkbedrijf regio Zwolle | 701 | 502 | 199 | 199 | |||
4.940 | 0 | 1.579 | 3.361 | 3.162 | 199 | 0 | |
Het restantkrediet 31-12-2015 bij ESF-J project was 189K lager. Deze correctie is verwerkt in de kolom besteding 2016 zodat er | |||||||
aansluiting blijft bij de gepresenteerde cijfers 2015. |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
---|---|---|---|
n.v.t. |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
---|---|
n.v.t. |
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)