Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Maatschappelijke ondersteuning Inwoners in Zwolle met een beperking of met chronisch psychische of psychosociale problemen zijn zelfredzaam en kunnen participeren in de samenleving. Ondersteuning vindt zoveel mogelijk plaats in de eigen leefomgeving zodat inwoners zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.
| ||
Streefdoel/indicator | ||
| ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2014, 4,4. | De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners met een beperking of een chronische ziekte is in jaar 2016 gestegen ten opzichte van het jaar 2014. | De norm is gerealiseerd. |
De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2014, 2,3. (de schaalscore is opnieuw berekend om de weging hetzelfde te hebben als in 2016). | De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in het jaar 2016 gedaald ten opzichte van jaar 2014. | De norm is gerealiseerd. |
Streefdoel/indicator | ||
Inwoners in Zwolle weten bij problemen en vragen over hulp en ondersteuning het Sociaal Wijkteam (SWT) te vinden. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
Nulsituatie wordt eind 2015 | In 2016 is het aantal inwoners dat het SWT weet te vinden bij problemen en vragen over hulp en ondersteuning gestegen. | Nulmeting heeft plaatsgevonden:
|
Streefdoel/indicator | ||
Inwoners ervaren dat de geboden ondersteuning een bijdrage levert aan de gestelde doelen ten aanzien van de zelfredzaamheid en het kunnen participeren in de samenleving.
| ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
Nulsituatie wordt eind 2015 | In 2016 is het % bezoekers SWT dat de ondersteuning van het SWT met een voldoende beoordeelt gestegen. | In 2016 is het cliëntervaringsonderzoek Wmo voor het eerst uitgevoerd. Hiermee is een nulsituatie bepaald. |
In 2016 wordt gestart met het uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken. | Kwaliteit van de ondersteuning:
| |
Effect van de ondersteuning:
| ||
Streefdoel/indicator | ||
Inwoners in Zwolle maken gebruik van hun eigen mogelijkheden, die van hun netwerk en van voorliggende voorzieningen en worden hierin ondersteund: het beroep van inwoners op maatwerkvoorzieningen evenals op minder zware vormen, wordt minder.
| ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
Maatwerkvoorzieningen: | ||
Voorzieningen diensten in/aan huis | Voorzieningen diensten in/aan huis | |
| In 2016 is het aantal huishoudens dat gebruik maakt van maatwerkvoorzieningen gedaald. |
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
Relaties met andere programma’s
Er is een toename van het aantal inwoners dat zich bij het SWT meldt met een ondersteuningsvraag. Dit resulteert in een toename van de toewijzing van de maatwerkvoorzieningen. De Diah (HH en IB) kent i.t.t. andere vormen van ondersteuning binnen het sociaal domein geen wachtlijsten. Wanneer mensen ondersteuning nodig hebben, wordt deze geleverd door de door de inwoner gekozen gecontracteerde aanbieder (ZIN) of wordt een pgb beschikbaar gesteld. Dit heeft tot gevolg dat een deel van de ‘krapte’ binnen het Sociaal Domein, zoals de wachtlijsten binnen BW, en voor een kleiner deel jeugdzorg en druk vanuit aanpalende terreinen (krapte woningmarkt, druk vanuit Wlz, GGZ, zorgverzekering) wordt ‘opgelost’ door het inzetten van individuele begeleiding Wmo. Door het versterken van het voorveld, te werken aan integrale arrangementen thuisondersteuning, versterken SWT’s en afstemming binnen sociaal domein op het gebied van toegang en contractering sturen we de inzet van de IB bij.
Er zijn relaties met de andere programma's binnen het sociaal domein: 1, 11, 13 en 14.