Jaarverslag 2016

Doelstellingen/maatschappelijke effecten

Maatschappelijke ondersteuning

Inwoners in Zwolle met een beperking of met chronisch psychische of psychosociale problemen zijn zelfredzaam en kunnen participeren in de samenleving. Ondersteuning vindt zoveel mogelijk plaats in de eigen leefomgeving zodat inwoners zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.

  • Laagdrempelige toegang: de ondersteuning wordt zo dicht mogelijk bij mensen in de buurt georganiseerd, door de sociale wijkteams (SWT) zodat tijdig de noodzakelijke ondersteuning beschikbaar is.
  • Passende ondersteuning: de ondersteuning draagt bij aan het versterken van de zelfredzaamheid van de inwoner en de mogelijkheden om te participeren in de samenleving.
  • Inzet maatwerkvoorzieningen: in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociale netwerk en de inzet van voorliggende voorzieningen, is er daar waar noodzakelijk passende ondersteuning beschikbaar die aansluit op de persoonlijke situatie en behoefte (maatwerkvoorzieningen).

Streefdoel/indicator

  • De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners met een beperking of een chronische ziekte van 18 jaar en ouder is in jaar 2016 gestegen ten opzichte van het jaar 2014 (bron: buurt voor buurtonderzoek).
  • De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in het jaar 2016 gedaald ten opzichte van 2014 (bron: buurt voor buurtonderzoek).

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2014, 4,4.

De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners met een beperking of een chronische ziekte is in jaar 2016 gestegen ten opzichte van het jaar 2014.

De norm is gerealiseerd.
De schaalscore voor maatschappelijke (sociale) participatie van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2016, 4,5. Een lichte stijging t.o.v. 2014.

De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2014, 2,3. (de schaalscore is opnieuw berekend om de weging hetzelfde te hebben als in 2016).

De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in het jaar 2016 gedaald ten opzichte van jaar 2014.

De norm is gerealiseerd.
De schaalscore voor sociaal isolement van Zwolse inwoners van 18 jaar en ouder met een beperking of een chronische ziekte is in 2016, 2,2. Een lichte daling t.o.v. 2014.

Streefdoel/indicator

Inwoners in Zwolle weten bij problemen en vragen over hulp en ondersteuning het Sociaal Wijkteam (SWT) te vinden.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

Nulsituatie wordt eind 2015
vastgesteld.

In 2016 is het aantal inwoners dat het SWT weet te vinden bij problemen en vragen over hulp en ondersteuning gestegen.

Nulmeting heeft plaatsgevonden:
Bekendheid met het Sociaal Wijkteam bij inwoners Zwolle 18+.
Hebt u wel eens contact gehad met het Sociaal Wijkteam ?

  • Ja: 10%
  • Nee, ik heb nog nooit van het Sociaal Wijkteam gehoord: 44%
  • Nee, maar ik heb wel eens van het Sociaal Wijkteam gehoord: 46%

Streefdoel/indicator

Inwoners ervaren dat de geboden ondersteuning een bijdrage levert aan de gestelde doelen ten aanzien van de zelfredzaamheid en het kunnen participeren in de samenleving.

  • % van de bezoekers SWT waarbij de inwoner de ondersteuning van het SWT met een voldoende beoordeelt
  • % van de inwoners die gebruik maakt van een maatwerkvoorziening beoordeelt dat deze bijdraagt aan de zelfredzaamheid en participatie

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

Nulsituatie wordt eind 2015
vastgesteld.

In 2016 is het % bezoekers SWT dat de ondersteuning van het SWT met een voldoende beoordeelt gestegen.

In 2016 is het cliëntervaringsonderzoek Wmo voor het eerst uitgevoerd. Hiermee is een nulsituatie bepaald.

In 2016 wordt gestart met het uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken.

Kwaliteit van de ondersteuning:

  • Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed: (helemaal) eens 79%
  • De ondersteuning die ik krijg, past bij mijn hulpvraag: (helemaal) eens 75%

Effect van de ondersteuning:

  • Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik beter de dingen doen die ik wil: (helemaal) eens 73%
  • Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden: (helemaal) eens 82%
  • Door de ondersteuning die ik krijg, heb ik een betere kwaliteit van leven: (helemaal) eens 72%

Streefdoel/indicator

Inwoners in Zwolle maken gebruik van hun eigen mogelijkheden, die van hun netwerk en van voorliggende voorzieningen en worden hierin ondersteund: het beroep van inwoners op maatwerkvoorzieningen evenals op minder zware vormen, wordt minder.

  • aantal inwoners dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening daalt.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

Maatwerkvoorzieningen:

Voorzieningen diensten in/aan huis

Voorzieningen diensten in/aan huis

  • Op 1-1- 2015 maken 3.385 inwoners gebruik van huishoudelijke ondersteuning en 1.299 van individuele begeleiding.

In 2016 is het aantal huishoudens dat gebruik maakt van maatwerkvoorzieningen gedaald.

  • Op 31-12-2016 maken 2.495 inwoners gebruik van huishoudelijke ondersteuning  en 1.350 inwoners van individuele begeleiding.(incl. kortdurend verblijf)
  • Van kortdurend verblijf maken 20 inwoners gebruik.
  • Van kortdurend verblijf maken 8 inwoners gebruik.
  • In 2014 zijn er 417 woonvoorzieningen verstrekt
  • In 2016 zijn 317 woonvoorzieningen verstrekt.
  • In 2014 zijn er 497 vervoervoorzieningen verstrekt
  • In 2016 zijn 377 vervoersvoorzieningen toegekend.
  • In 2014 zijn er 290 rolstoelen verstrekt.
  • In 2016 zijn 415 rolstoelen toegekend.(in 2014 zijn minder rolstoelen verstrekt dan in andere jaren, het aantal verstrekte rolstoelen in 2016 ligt meer in lijn met het aantal verstrekte rolstoelen in de jaren ervoor.)

Relaties met andere programma’s

Er is een toename van het aantal inwoners dat zich bij het SWT meldt met een ondersteuningsvraag. Dit resulteert in een toename van de toewijzing van de maatwerkvoorzieningen. De Diah (HH en IB) kent i.t.t. andere vormen van ondersteuning binnen het sociaal domein geen wachtlijsten. Wanneer mensen ondersteuning nodig hebben, wordt deze geleverd door de door de inwoner gekozen gecontracteerde aanbieder (ZIN) of wordt een pgb beschikbaar gesteld. Dit heeft tot gevolg dat een deel van de ‘krapte’ binnen het Sociaal Domein, zoals de wachtlijsten binnen BW, en voor een kleiner deel jeugdzorg en druk vanuit aanpalende terreinen (krapte woningmarkt, druk vanuit Wlz, GGZ, zorgverzekering) wordt ‘opgelost’ door het inzetten van individuele begeleiding Wmo. Door het versterken van het voorveld, te werken aan integrale arrangementen thuisondersteuning, versterken SWT’s en afstemming binnen sociaal domein op het gebied van toegang en contractering sturen we de inzet van de IB bij.

Er zijn relaties met de andere programma's binnen het sociaal domein: 1, 11, 13 en 14.