Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Jeugdhulp Voor kinderen en jongeren en hun ouder/verzorgers is tijdige, adequate en passende ondersteuning beschikbaar bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen; zo licht en kort als mogelijk, zo zwaar en lang als noodzakelijk. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het percentage inwoners dat weet waar ze terecht kan voor hulp bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen. In 2016 weten alle ouders/verzorgers van kinderen en jongeren minimaal één instantie waar ze terecht kunnen voor ondersteuning bij opvoeden en opgroeien en voor gespecialiseerde jeugdhulp. Minimaal 80% weet dat je hiervoor terecht kunt bij het sociaal wijkteam. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
- | - | UIt het klant tevredenheidsonderzoek uitgevoerd in 2016 blijkt dat: |
Streefdoel/indicator | ||
Het aantal jeugdigen dat een beroep doet op jeugdhulp bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen. In 2016 is het aantal jeugdigen dat jeugdhulp vraagt, gelijk aan of lager dan in 2015. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
2015 Jeugdhulp zonder verblijf: 2920 | - | De cijfers over geheel 2016 zijn nog niet bekend. De cijfers over 2015 zijn toegevoegd bij de nulsituatie. De cijfers van voor de decentralisatie zijn niet altijd 1 op 1 te vergelijken met cijfers van na de decentralisatie ( o.a. andere definities). |
1ste helft 2016 (voorlopige cijfers): | ||
Streefdoel/indicator | ||
De mate waarin ouders/verzorgers en jongeren vermindering van problemen ervaren na geboden hulp. In 2016 ervaart minimaal 75% van ouders/verzorgers en jongeren vermindering van problemen na geboden jeugdhulp | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
- | - | Uit het klant tevredenheidsonderzoek uitgevoerd in 2016 blijkt dat: |
Streefdoel/indicator | ||
De gemiddelde score op onderzoek naar tevredenheid van bewoners over geboden jeugdhulp bedraagt op een schaal van 10 een 7. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
- | - | Uit het klant tevredenheidsonderzoek uitgevoerd in 2016 blijkt dat: |
Streefdoel/indicator | ||
De mate waarin bewoners een herhaald beroep doen op gespecialiseerde jeugdzorg. In 2016 is het beroep op jeugdhulp gelijk aan of lager dan in 2015. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
2015 Jeugdhulp zonder verblijf: 2920 | De cijfers over geheel 2016 zijn nog niet bekend. De cijfers over 2015 zijn toegevoegd bij de nulsituatie. De cijfers van voor de decentralisatie zijn niet altijd 1 op 1 te vergelijken met cijfers van na de decentralisatie ( o.a. andere definities). Eerste helft 2016 (voorlopige cijfers): | |
Streefdoel/indicator | ||
De mate waarin hulpvragers doorstromen naar lichtere of juist zwaardere vormen van hulp. In 2016 is het gebruik van zware vormen van jeugdhulp gelijk aan of lager dan in 2015. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
- | - | zie vorig streefdoel |
Toelichting
We zijn als gemeente inmiddels 2 jaar verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Jeugdwet. We zijn volop in beweging, op alle fronten. We zijn overtuigd van de meerwaarde van de decentralisatie (hulp en ondersteuning dichtbij het kind, normalisering en de-medicalisering) en de transformatie. We zien een spanningsveld tussen budgetten, zorgverbruik, en de transformatie-beweging. Bij de begrotingsbehandeling 2017 heeft de raad besloten om additionele middelen beschikbaar te stellen om zorgcontinuïteit en inzet op transformatie in balans te brengen.
In 2016 hebben we ingezet op preventie, het innovatieproces Zwolse Jeugd in beweging’, het versterken van de samenhang in de toegang: doorontwikkeling SWT en de verbinding met de huisartsen en het onderwijs, de transformatie gecontracteerde jeugdhulp, de jongerenindex en cliëntenparticipatie.
2016 was het eerste jaar sinds de decentralisatie dat we inzicht hadden in cijfers. Vanuit het CBS zijn er veel gegevens beschikbaar over aantallen en percentages, die tevens kunnen worden vergeleken met geheel Nederland en andere vergelijke steden. Zwolle bevindt zich landelijk gezien in het middensegment als het gaat om het gebruik van de jeugdhulp.
In 2016 hebben we onverminderd ingezet op het voorkomen van problemen en als die er toch zijn, vroegtijdig te signaleren en aan te pakken om zo zoveel mogelijk kinderen en jongeren te laten opgroeien in hun eigen leegomgeving en gezin, waarbij wordt uitgegaan van het zelforganiserend vermogen, eigen kracht en maatwerk.
Relatie met andere programma's
Bij de jeugdzorg ligt er vooral een relatie met de programma’s 6 (voortijdig schoolverlaten), 11 en 13.