Algemeen
De belangrijkste ontwikkelingen in 2016 in het programma Inkomen worden hieronder genoemd. Een nadere toelichting is te vinden bij de resultaten van de doelstellingen.
- Bijstandsverlening
In 2016 hebben meer mensen een beroep op bijstand gedaan dan in 2015. Er is onderzoek gedaan naar de oorzaken voor de verhoogde instroom in Zwolle. Ook is onderzocht in hoeverre het door het rijk gehanteerde verdeelmodel van het macrobudget voldoende rekening houdt met de Zwolse kenmerken van de bijstandspopulatie. De instroom kenmerkte zich door een grote instroom van statushouders en groei van het aantal 18-, 19- en 20- jarigen in de bijstand (doordat toegang Wajong sinds 2015 zeer beperkt is). Qua uitstroom zijn er meer mensen (t.o.v. 2015) vanuit de bijstand aan het werk gegaan. Zie hiervoor ook werk en re-integratie in programma Inkomensondersteuning. In de PPN 2017 is de raad hierover geïnformeerd. Door het bijstandstekort was een beroep op de Vangnetregeling van het rijk ook in 2016 nodig. - Via de Armoedemonitor 2016 is de raad geïnformeerd over kenmerken van de armoededoelgroep in Zwolle.
- Bijzondere bijstand
Door de grotere omvang van de doelgroep nam ook het beroep op inkomensondersteunende maatregelen toe.
- Armoedepact Zwolle Armoedevrij!
In 2016 zijn wederom twee stadsdialogen Zwolle Armoedevrij! georganiseerd. De organisatie hiervan wordt nu ondersteund door een stagiair MWD van Windesheim. De bijeenkomsten waren druk bezocht, met een record van 100 bezoekers bij de bijeenkomst in november. Ook wordt er nu regelmatig een nieuwsbrief rondgestuurd. - Inzet van ervaringsdeskundigheid bevorderen
Om de inzet van ervaringsdeskundigheid te bevorderen zijn in 2016 wederom bruggenbouwers gecertificeerd. Enkele resultaten zijn : het organiseren van een dag tegen stille armoede, een life carousel en ervaringsdeskundigen die zich aansluiten bij de klankbordgroep van de Participatieraad en zo mee kunnen praten in het beleidsvormingsproces.
In 2016 is ook is een training ingezet om Budgetkringen in Zwolle te introduceren. - Betaalbaarheid
De verhuiskostenregeling die in 2015 is ingevoerd met de betaalbaarheidsagenda, is in uitvoering samen met de corporaties. De regeling wordt in de loop van 2017 afgerond. - Financiële risico's bij slechte gezondheid
Het gebruik van de collectieve zorgverzekering is in 2016 wederom gegroeid. Er zijn drie verschillende aanvullende pakketten geïntroduceerd, zodat een passend pakket kan worden gekozen. Bij alle drie de pakketten is het eigen risico meeverzekerd. Het gebruik van de tegemoetkoming voor meerkosten voor chronisch zieken groeit minder hard dan geprognosticeerd. Door een motie van de raad zijn maatregelen genomen, zodat nu ook ondersteuning bij financiële nood door zorgkosten mogelijk is, ook bij een inkomen boven de norm van 130% van het sociaal minimum. - Kinderparticipatie
Het aantal kinderen dat bereikt wordt met een regeling voor kinderparticipatie is gegroeid. Zwolle biedt een kindpakket met o.a. mogelijkheden voor vergoeding van sport- school- en cultuuractiviteiten, zwemles, bezoek aan peuterspeelzaal en een tegemoetkoming via de scholierenregeling. In 2016 is de inkomensgrens voor de scholierenregeling verhoogd naar 130% van het sociaal minimum om de armoedeval op te vangen. - Er was in 2016 volop aandacht voor schulden en schulddienstverlening. De rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de gemeentelijke schulddienstverlening en hierover een rapport uitgebracht. In 2017 zal de raad het nieuwe beleidsplan Schulddienstverlening bespreken. Landelijk trok de documentaire Schuldig volop aandacht en is er ook een bijeenkomst Schuldig on Tour in Zwolle geweest.
Relevante kaderstellende nota's
- Kadernota Sociaal domein Visie Sociaal Domein ‘Werken vanuit vertrouwen’ (raadsbesluit 2012)
- Kadernota Participatiewet ‘Meedoen mogelijk maken’.
- Uitvoeringsprogramma Participatiewet 'Meedoen mogelijk maken'
- Raadsbeslisnota Monitoring armoededoelgroep en regeling chronisch zieken