Jaarverslag 2016

Doelstellingen/maatschappelijke effecten

Beheersbaar maken of oplossen van problematische schulden voor Zwollenaren.

Streefdoel/indicator

  • Schuldenaren gaan weer meer deelnemen aan het gewone maatschappelijke leven.
  • Mensen vragen minder ondersteuning van de gemeentelijke schulddienstverlening.
  • Wij streven naar het beheersbaar maken van een schuldensituatie en een schuldenvrije toekomst voor degenen die zijn toegelaten tot een schuldregeling.
  • We geven voorlichting aan onze partners in de stad over schuldpreventie en financiële zelfredzaamheid.
  • Schulddienstverlening moet makkelijk bereikbaar zijn voor Zwollenaren via de 4 kanalen (post, telefoon, internet en het sociale wijkteam).
  • Dak- en thuisloze bijstandsgerechtigden moeten meewerken aan het hanteerbaar maken van hun financiële verplichtingen via budgetbeheer of inhoudingen.
  • Wij willen ingeval van een crisissituatie eerst de situatie stabiliseren om verder maatschappelijke afbreuk te voorkomen.
  • We willen de financiële zelfredzaamheid van schuldenaren verhogen zodat bij het verkrijgen van een schone lei niet opnieuw schulden ontstaan.
  • We willen de tijdige ondersteuning van gemeentelijke schulddienstverlening op peil houden.

Nulsituatie

Norm van 2016

Wat is in 2016 gerealiseerd

We organiseren 45 bijeenkomsten over schuldpreventie en inkomensondersteuning

We organiseren 45 bijeenkomsten over schuldpreventie en inkomensondersteuning

Er zijn 40 voorlichtingsbijeenkomsten geweest. Daarnaast zijn in de week van het geld 60 gastlessen verzorgd op basisscholen en 54 bijeenkomsten op het MBO. Ook zijn er 5 budgetkringen gestart en zijn er meer dan 100 accountgesprekken gevoerd door de preventiemedewerker.

90 cliënten uit budgetbeheer met een grote afstand naar duurzaam financiële zelfredzaamheid worden hierop voorbereid (Budget coaching).

100 cliënten uit budgetbeheer met een grote afstand naar duurzaam financiële zelfredzaamheid worden hierop voorbereid (Budget coaching).

98 cliënten uit budgetbeheer met een grote afstand naar duurzaam financiële zelfredzaamheid zijn hierop voorbereid (Budget coaching).

95% van de dak- en thuisloze bijstandsgerechtigden zit in het budgetbeheer

95% van de dak- en thuisloze bijstandsgerechtigden zit in het budgetbeheer

98% van de dak- en thuisloze bijstandsgerechtigden zit in het budgetbeheer.

In 85% van de afgeronde en doorlopen schuldregelingen eindigen met een schone lei.

In 85% van de afgeronde en doorlopen schuldregelingen eindigen met een schone lei.

90% van de afgeronde en doorlopen schuldregelingen eindigden met een schone lei.

75% van de cliënten die uit budgetbeheer gaat, maakt gedurende een jaar geen nieuwe schulden.

75% van de cliënten die uit budgetbeheer gaat, maakt gedurende een jaar geen nieuwe schulden.

85% van de cliënten die uit budgetbeheer gaat, maakt gedurende een jaar geen nieuwe schulden.

75% van de cliënten die een schuldregeling met een schone lei afsluit, doet binnen 1 jaar geen nieuw beroep op schulddienstverlening.

75% van de cliënten die een schuldregeling met een schone lei afsluit, doet binnen 1 jaar geen nieuw beroep op schulddienstverlening.

92% van de cliënten die een schuldregeling met een schone sloot , heeft binnen een jaar geen nieuw beroep op schulddienstverlening gedaan.

Bij 100% van de aanmeldingen vindt binnen 4 weken een gesprek plaats of binnen 3 dagen als het een crisis betreft.

Bij 100% van de aanmeldingen vindt binnen 4 weken een gesprek plaats of binnen 3 dagen als het een crisis betreft.

100% is gerealiseerd.

Relaties met andere programma’s

Relatie met programma 12 (Op Orde)