Jaarverslag 2016

Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting 2016

Begroting t/m raad 19-12-2016

Rekening 2016

Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016

-= nadeel; += voordeel

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Saldo van baten en lasten

13.177

23

13.221

696

12.702

751

519

56

575

Reservemutaties

42

142

219

153

-219

11

-208

Gerealiseerd resultaat

13.177

64

13.221

838

12.921

904

301

66

367

Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)

- = nadeel / + = voordeel

Lasten

Baten

Saldo baten en lasten

Storting reserve

Onttrekking reserve

Gerealiseerd resultaat

Vrijwilligersbeleid

25

25

25

Beleid accommodaties

91

91

-140

53

4

Sociaal cultureel werk

-9

-9

-9

Wijkorganisaties

12

12

12

Welzijnsbeleid

38

38

-23

14

Zelforganisatie minderheden

232

49

281

281

Ouderenbeleid

-9

8

-2

-2

Beleid meervoud. problematiek

6

21

28

28

Jeugdgezondheid uniform

20

20

20

Jongerenbeleid

5

5

5

Opvoedingsonderst/ontwikkeling

14

14

14

Peuterwerk

-72

-73

Wijkmanagement

66

66

-7

-19

41

Leefbaarheid en wijkveiligheid

29

-23

6

6

Totaal

519

56

575

-219

11

367

Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016

Product

afwijking

I/D

Analyse

Beleid accommodaties

+4

I

De lagere lasten komt voornamelijk door minder uitgaven voor het onderhoud van niet gemeentelijke wijkcentra dan verwacht. De restant gelden zijn in de reserve gestort ten behoeve van toekomstig onderhoud aan de wijkcentra.

Zelforganisatie minderheden

+281

I

Een deel van deze middelen is begroot voor de verhoging van de subsidie voor Stichting Vluchtelingenwerk in 2016 vanwege de verhoogde instroom van statushouders. Vluchtelingenwerk kon de instroom van statushouders binnen de bestaande capaciteit en middelen opvangen. Dit komt vooral door een nieuwe manier van werken waarbij Vluchtelingenwerk meer gebruik maakt van het aanbod van partners in de stad zoals welzijnspartijen en het SWT. Datzelfde geldt voor partners die (financiële) ondersteuning krijgen bij het bevorderen van integratie. Door de samenwerking van deze partners in het maatschappelijke voorveld wordt effectiever en efficiënter gewerkt waardoor een deel van de begrote middelen achteraf niet nodig is gebleken.

Peuterwerk

-73

I

De negatieve afwijking op de reservestorting wordt veroorzaakt door een niet geraamde reservestorting op basis van RB 9-1-2017. Deze storting wordt gedekt vanuit bij de Meicirculaire 2016 verkregen middelen Gemeentefonds.

Wijkmanagement

+41

I

Binnen de diverse wijk budgetten zijn allemaal kleine onderbestedingen geweest wat resulteert in een totale onderbesteding op het product wijkmanagement. Daarnaast loopt het project jeugd in stadshagen nog door in 2017. Dit zorgt voor een afwijking in de lasten, maar hier staat ook een lagere reserve onttrekking tegenover.

Bedragen x € 1.000

De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel

Overzicht restant investeringskredieten:

Project

krediet

nieuw

besteding

restant

dekking

1-1-2016

krediet

2016

krediet

derden

res./voorz.

expl.rek.

Jongerenbudget 12/13

19

afgesloten

Diezerpoort sociaal

487

50

437

437

Jongerenbudget 2013

50

afgesloten

CJG/Jeugd

48

afgesloten

Onderzoek netwerkonderst. buurt-wijk

10

10

10

Implementatie 3D

-436

466

634

-604

-604

178

466

684

-157

-594

437

0

Specificatie nieuwe krediet:

Project

Bedrag

Besluit

Toelichting

Implementatie 3D

466

Begroting 2016

466

Specificatie afgesloten krediet:

Project

Bedrag

Jongerenbudget 12/13

19

Jongerenbudget 2013

50

CJG/Jeugd

48

117

Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)