Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 | Begroting t/m raad 19-12-2016 | Rekening 2016 | Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-= nadeel; += voordeel | |||||||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Saldo van baten en lasten | 10.969 | 6.973 | 11.271 | 6.383 | 11.984 | 7.748 | -713 | 1.365 | 652 |
Reservemutaties | 145 | 301 | 381 | 993 | 575 | 1.339 | -194 | 346 | 152 |
Gerealiseerd resultaat | 11.114 | 7.275 | 11.652 | 7.375 | 12.559 | 9.087 | -907 | 1.712 | 804 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000) | |||||||||
- = nadeel / + = voordeel | Lasten | Baten | Saldo baten en lasten | Storting reserve | Onttrekking reserve | Gerealiseerd resultaat | |||
Burgemeester en Wethouders | -385 | 46 | -340 | 478 | 138 | ||||
Functionele commissies | 36 | 3 | 39 | 39 | |||||
Beeldvorming en samenwerking | 6 | 4 | 10 | 10 | |||||
Directie | |||||||||
Beleidscyclus | |||||||||
Onderst.bestuurlijk proces | 108 | 75 | 183 | -83 | 100 | ||||
Organisatie-ontwikkeling | |||||||||
Saldi kostenplaatsen | |||||||||
Werken voor derden | -20 | 59 | 39 | 39 | |||||
Kabinetszaken | |||||||||
Reisdocumenten | -27 | 154 | 126 | 126 | |||||
Rijbewijzen/eigen verklaringen | -2 | 51 | 49 | -49 | |||||
Naturalisatie | 19 | -21 | -3 | -3 | |||||
Verklaringen | -6 | 5 | -1 | -1 | |||||
Burgerlijke stand | -59 | -44 | -103 | -103 | |||||
Verkiezingen | -135 | -135 | 135 | ||||||
Begravingen | 51 | 236 | 287 | -286 | 1 | ||||
Info-centrum gemeente | |||||||||
Overige publ. dienstverlening | -4 | -4 | -4 | ||||||
Bouw | -270 | 798 | 528 | -44 | 484 | ||||
Geo-informatie | -36 | -36 | -36 | ||||||
Kinderopvang | 7 | 5 | 12 | 12 | |||||
Totaal | -713 | 1.365 | 652 | -194 | 346 | 804 |
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016
Product | afwijking | I/D | Analyse |
---|---|---|---|
Burgemeester en wethouders | 138 | I | Eind 2001 heeft de Gemeente Zwolle besloten om de wethouderspensioenen voor de toenmalige wethouders in actieve dienst en oud wethouders die op of na 1 januari 1998 waren afgetreden onder te brengen bij Loyalis verzekeringen. Hiervoor is zowel een voorziening en een reserve ingesteld. In 2016 waren hierop de volgende mutatie:
Overige kleine verschillen (29). |
Reisdocumenten | 126 | I | In het 4e kwartaal 2016 was het aantal uitgegeven documenten hoger dan begroot. Dit komt doordat vijf jaar geleden kinderen niet meer bijgeschreven mochten worden bij hun ouders en dat in die periode ID documenten kosteloos verstrekt moesten worden. Deze documenten waren in het 4e kwartaal 2016 verlopen en werden vervangen. |
Rijbewijzen Burgerlijke stand Verkiezingen Begraven Bouw | 0 -103 0 0 484 | I I I I I/D | Het aantal uitgegeven rijbewijzen is iets hoger dan begroot. Hierdoor wordt er een lager bedrag onttrokken aan de reserve (-49). Het aantal huwelijken is iets lager en er wordt steeds vaker gekozen voor de goedkope variant. Deze trend blijft zich doorzetten. Daarnaast zijn er extra werkzaamheden verricht door de afdeling Inwonerszaken voor registreren en controleren, meestal in bijzijn van een tolk, van statushouders. Tegenover deze extra kosten staat een hogere algemene uitkering (57). In 2016 heeft het referendum plaatsgevonden over de Oekraïne waarvoor de gemeenten een vergoeding hebben ontvangen. De uiteindelijke gemaakte kosten waren iets lager dan de ontvangen vergoeding. Samen met de jaarlijkse reservering is dit bedrag in de reserve verkiezingen gestort (135). Er zijn in 2016 veel Chinese graven verkocht (236). Dit bedrag is gereserveerd omdat het hier vaak gaat om eeuwigdurende afkoop waardoor de kosten de komende jaren (zeer langdurig) gedekt moeten worden uit de reserve (-286). De anterieure overeenkomsten zorgen voor meer inkomsten waar ook extra uitgaven tegenover staan. De bouwleges laten een behoorlijk voordeel zien. De markt laat een verbetering zien die naar verwachting ook in de komende jaren door zal zetten. De resterende gelden die beschikbaar zijn gesteld voor de omgevingswet stellen wij voor mee te nemen naar 2017. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2016 | krediet | 2016 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Dienstverlening | |||||||
Masterplan Kranenburg | 361 | 26 | 335 | -41 | 376 | ||
Uitbreiding Kranenburg | 154 | 154 | 154 | ||||
Restauratie Algemene begraafplaats | 19 | 19 | afgesloten | ||||
Chinese begraafplaats | 176 | 20 | 156 | -371 | 527 | ||
710 | 0 | 65 | 645 | -412 | 0 | 1.057 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
---|---|---|---|
n.v.t. |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
---|---|
Restauratie Algemene begraafplaats | 0 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
De begraafplaats Kranenburg is de afgelopen jaren uitgebreid. Hiervoor zijn verschillende kredieten beschikbaar gesteld. Het Islamitische en Chinese gedeelte zijn de meest recente voorbeelden hiervan. Het komende jaar zal het Chinese gedeelte zo goed als afgerond worden. De komende jaren zal het bestaande gedeelte van begraafplaats Kranenburg verder aangelegd en ontwikkeld worden.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)