Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Een geslaagde schoolloopbaan voor alle kinderen en jongeren, zodat ze hun mogelijkheden zoveel mogelijk benutten en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden. In 2013 e.v. neemt 100% van de doelgroepkinderen (zie a) deel aan voorzieningen voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
% bereik doelgroeppeuters | 100% | Bereik doelgroeppeuters ligt tussen 95 en 100%. |
Score doelgroepkinderen voor taal en rekenen eind groep 2 | Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau | De scores zijn niet meer onderzocht in afwachting van nieuw rijksbeleid voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. |
Streefdoel/indicator | ||
Zoveel mogelijk leerlingen gaan zelfstandig naar school. Voor leerlingen die daarvoor op grond van de Wet Primair Onderwijs, Wet Voortgezet Onderwijs en Wet Expertise Centra in aanmerking komen, is passend vervoer (afgestemd op hun zelfredzaamheid) naar de dichtstbijzijnde school naar onderwijssoort en –richting beschikbaar. Zij maken zoveel mogelijk wel gebruik van regulier vervoer (zie b). | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
Peildatum 1-7-2015:
Bron: GWS | Percentage leerlingen naar school met aangepast vervoer daalt of blijft maximaal op niveau 2015. | In september 2016 was het totaal aantal leerlingen in het Leerlingenvervoer 268. Het aantal leerlingen in het aangepast vervoer was 188. Dit is 71% van het totaal. De sterke daling in het Leerlingenvervoer is veroorzaakt door het passende onderwijs en de extra aandacht voor zelfredzaamheid. Aan het einde van 2017 volgt een regionale aanbesteding. |
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van het aantal voortijdig schoolverlaters (zie c). Jaarlijks daalt het aantal voortijdig schoolverlaters in de regio IJssel Vecht. Ten opzichte van de gemiddelde score van vergelijkbare gemeenten zijn de behaalde resultaten in Zwolle gelijk dan wel beter. In 2016 meldt 95% van de scholen verzuim volgens vastgestelde richtlijnen. Het aantal thuiszitters (leerlingen die ingeschreven staan, maar niet naar school gaan) is in beeld. | ||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd |
aantal nieuwe vsv-ers (absoluut): |
| Het aantal vsv-ers daalt nog steeds. Landelijk zijn de cijfers over 2016: 22.948, voor de regio IJsselvecht gaat het om 506 en specifiek voor Zwolle betreft het 194. |
meting schooljaar 2011-2012: | De percentages zijn als volgt: Deze cijfers zijn gebaseerd op schooljaar 2014-2015, nieuwere cijfers zijn niet beschikbaar. | |
% scholen dat schoolverzuim meldt volgens richtlijnen van 2012: 90% | 90% |
Toelichting
a. Doelgroepkinderen voor VVE zijn kinderen:
- die vallen onder de gewichtenregeling basisonderwijs (opleidingsniveau ouders)
- een taalachterstand in het Nederlands hebben (verzorgende ouder spreek geen of niet goed Nederlands, taalachterstand peuter kan niet worden verklaard uit een verstandelijke beperking of logopedisch probleem).
- die te maken hebben met gezinsgerelateerde problemen waardoor ze onvoldoende gestimuleerd worden in hun (taal)ontwikkeling.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om te streven naar 100% bereik van doelgroepkinderen met VVE. Overigens kunnen ouders niet verplicht worden om hun kind naar een peuterspeelzaal of kinderopvang (met VVE) te sturen. Toch is het bereik in Zwolle hoog. We kunnen daarbij niet exact aangeven hoe groot het bereik is. We weten hoeveel peuters in 2016 een indicatie voor een VVE plek hebben gekregen. We weten ook hoeveel peuters met indicatie daadwerkelijk gebruik maken van een plek in de opvang. We weten echter niet of alle peuters die in 2016 een indicatie kregen, ook daadwerkelijk gebruik maken van de opvang.
Over 2016 is geen onderzoek meer gedaan naar het niveau van doelgroepkinderen voor taal en rekenen. De reden is de aankondiging van nieuw rijksbeleid. Uit te voeren onderzoek zou daarbij moeten aansluiten. De aangekondigde beleidswijziging heeft overigens nog lang op zich laten wachten, maar is op hoofdlijnen inmiddels bekend. De monitoring dient daarbij aan te sluiten, waarbij naar verwachting ook niet alleen gekeken zal worden naar achterstanden op het gebied van taal en rekenen, maar b.v. ook op sociaal-emotioneel gebied.
b. Het leerlingenvervoer is een open einde regeling.Toe- of afname van het beroep op vervoer leidt tot hogere of lagere kosten.
c. Een voortijdig schoolverlaten is iemand tussen de 12 en 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger.