Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 | Begroting t/m raad 19-12-2016 | Rekening 2016 | Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-= nadeel; += voordeel | |||||||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Saldo van baten en lasten | 41.465 | 11.632 | 45.912 | 12.875 | 44.848 | 11.648 | 1.064 | -1.227 | -163 |
Reservemutaties | 977 | 897 | 929 | 1.178 | 1.390 | 1.685 | -461 | 507 | 46 |
Gerealiseerd resultaat | 42.442 | 12.529 | 46.841 | 14.053 | 46.238 | 13.333 | 603 | -720 | -117 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000) | |||||||||
- = nadeel / + = voordeel | Lasten | Baten | Saldo baten en lasten | Storting reserve | Onttrekking reserve | Gerealiseerd resultaat | |||
Bedrijfsvoering | |||||||||
Management | -247 | 174 | -73 | -73 | |||||
Secretariaat | -20 | 16 | -4 | -4 | |||||
Overige functies | 540 | -667 | -127 | 22 | -105 | ||||
Huisvesting | 937 | 233 | 1.170 | -358 | 812 | ||||
ICT | 87 | -366 | -279 | -279 | |||||
Wagenpark | 17 | 11 | 28 | 28 | |||||
Overige bedrijfsvoeringskosten | 476 | -9 | 467 | -41 | 420 | 847 | |||
Opbrengst via gestalde capacit | -571 | -571 | -571 | ||||||
Shared Service Centrum | 813 | -620 | 193 | -420 | 359 | 132 | |||
Saldi Kostenplaatsen | -967 | -967 | 63 | -905 | |||||
Totaal | 1.064 | -1.227 | -163 | -461 | 507 | -117 |
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016
Product | afwijking | I/D | Analyse | |
---|---|---|---|---|
Management | -73 | I | Extra loonkosten voor een medewerker waarvoor inmiddels ontslag is aangevraagd beïnvloeden het resultaat negatief. | |
Overige functies | -105 | I | diverse oorzaken; | |
Huisvesting en overige facilitaire kosten | +812 | I/D | De gemeentelijke huisvestingspanden Stadhuis en Stadskantoor laten een gezamenlijk voordeel zien van 140. Dit wordt deels veroorzaakt door de verhuuropbrengst van een deel van Stadhuis aan de Stadkamer. Verder zijn de kosten van dagelijks onderhoud in het Stadhuis lager; dit in afwachting van de aanstaande herinrichting in 2017/2018. Ook de kosten van de panden waarin o.a. de SWT’s, Archeologie zijn gehuisvest en de Gemeentewerf zijn lager uitgevallen dan begroot; een voordeel van 100. | |
ICT | - 279 | I | Een negatief saldo laten zien van 279. De standaard exploitatiekosten (met name onderhoud) van Software laten een tekort van 100 zien. Dat is met name het gevolg van grote prijsstijgingen die niet overeen komen met de in de begroting gehanteerde index. De overige 179 is te verklaren uit het feit dat de projectleiders niet declarabel zijn weggezet op (MPI)-projecten. Een aantal afgesloten projecten liet een voordeel zien. Tegenvaller waren de extra kosten ad € 250k (Zwolse aandeel) die in 2016 gemaakt moesten worden i.v.m. performanceproblemen van de DOS machine. Hiervoor is een leeronderzoek opgestart, in juli 2017 te delen met de raad. Veel ICT-projecten zijn uitgesteld of vertraagd door deze ICT-storingen. | |
Overige Bedrijfsvoeringskosten | +847 | I I | Een saldo van +379 op de samenvoegde budgetten, die in het verleden bij de eenheden zaten; over het algemeen de zgn. AKP's (algemene kostenplaatsen). Eenheden gebruikten deze AKP's veelal om plussen en minnen op afdelingen op te vangen of om gezamenlijke kosten uit te dekken. Deze AKP's zijn nu samengevoegd binnen het programma bedrijfsvoering. Dat betekent dat de daadwerkelijke plussen en minnen nu wel (transparant) rechtstreeks op de afdelingen terecht komen (zie saldi kostenplaatsen). een onttrekking uit de bedrijfsvoeringsreserve van +468. Deze reserve is een egalisatiereserve. | |
| -571 | I | De opbrengst van de gestalde capaciteit, ter dekking van een deel van de overheadkosten, laat een negatief saldo zien van 571. Dit wordt met name veroorzaakt door minder declarabele uren (ruim 10.000) die op projecten zijn weggezet. | |
Shared Service Centrum | +132 | I | Het SSC heeft een resultaat behaald op de maatwerkdienstverlening (met name ICT). dit heeft geleid tot een teruggave van +132 | |
Saldi Kostenplaatsen | -905 | I | Het saldo op de totale loonsom (60 miljoen) van de gemeentelijke organisatie is -905. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2016 | krediet | 2016 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Bestuur | |||||||
ICT projecten (MPI) | 1.898 | 2.621 | 2.186 | 2.333 | 242 | 2.077 | |
ICT projecten (MPI) afgesloten | -14 | ||||||
Projecten Services | 182 | 182 | 182 | ||||
Het Nieuwe Werken | 572 | 100 | 472 | 472 | |||
Herinrichting Stadhuis | 6.002 | 6.002 | 720 | 1.043 | 4.239 | ||
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | 72 | -40 | 32 | -11 | 43 | ||
Veranderplannen | 89 | 25 | 64 | 64 | |||
Stadhuis en Stadskantoor Duurzaamh. | 528 | 10 | 518 | 518 | |||
Dienstverlening | |||||||
Wagenpark | 355 | 355 | 355 | ||||
0 | |||||||
Projecten ONS t.b.v. Provincie en | |||||||
gemeente Kampen | |||||||
ICT-projecten | 838 | 943 | 1.326 | 455 | 455 | ||
ICT-projecten | 201 | afgesloten | |||||
10.737 | 3.524 | 3.647 | 10.399 | 1.164 | 1.392 | 7.843 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
---|---|---|---|
ICT projecten | 2.441 | Begroting 2016 | MPI |
ICT Projecten | 180 | MTZ besluit | aanvullingen Qlik View |
ICT projecten ONS | 943 | ||
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | -40 | ||
3.524 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
---|---|
ICT projecten ONS | 201 |
ICT projecten (MPI) | 14 |
215 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
ICT-projecten:
Een groot deel van de ICT-projecten is in 2016 niet uitgevoerd i.v.m. ICT-problemen die de organisatie heeft ondervonden door het DOS-project.
E.e.a. heeft geleid tot vertraging, waardoor projecten later starten, en dus in veel gevallen doorschuiven naar 2017
Herinrichting Stadhuis / Het nieuwe Werken:
De herinrichting i.c.m. Het Nieuwe werken zijn vertraagd doordat de Stadkamer 1,5 jaar is gehuisvest in het Stadhuis.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)