Jaarverslag 2016

Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde begroting 2016

Begroting t/m raad 19-12-2016

Rekening 2016

Te verklaren verschil t.o.v. begroting 19-12-2016

-= nadeel; += voordeel

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Saldo van baten en lasten

41.465

11.632

45.912

12.875

44.848

11.648

1.064

-1.227

-163

Reservemutaties

977

897

929

1.178

1.390

1.685

-461

507

46

Gerealiseerd resultaat

42.442

12.529

46.841

14.053

46.238

13.333

603

-720

-117

Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)

- = nadeel / + = voordeel

Lasten

Baten

Saldo baten en lasten

Storting reserve

Onttrekking reserve

Gerealiseerd resultaat

Bedrijfsvoering

Management

-247

174

-73

-73

Secretariaat

-20

16

-4

-4

Overige functies

540

-667

-127

22

-105

Huisvesting

937

233

1.170

-358

812

ICT

87

-366

-279

-279

Wagenpark

17

11

28

28

Overige bedrijfsvoeringskosten

476

-9

467

-41

420

847

Opbrengst via gestalde capacit

-571

-571

-571

Shared Service Centrum

813

-620

193

-420

359

132

Saldi Kostenplaatsen

-967

-967

63

-905

Totaal

1.064

-1.227

-163

-461

507

-117

Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2016

Product

afwijking

I/D

Analyse

Management

-73

I

Extra loonkosten voor een medewerker waarvoor inmiddels ontslag is aangevraagd beïnvloeden het resultaat negatief.

Overige functies

-105

I

diverse oorzaken;
- bonus/malus uitkering verzekering: + 65
- minder WA-schades (eigen risico): + 60
- resultaat op invordering: + 70
- vrijval voorziening: + 170
- diverse loonsom verschillen: + 35
- A.g.v. het ontslag van 2 medewerkers waarvoor de komende jaren nog (bovenwet-telijke) UWV-vergoeding moet worden betaald, is een voorziening opgebouwd:
- 435

Huisvesting en overige facilitaire kosten

+812

I/D

De gemeentelijke huisvestingspanden Stadhuis en Stadskantoor laten een gezamenlijk voordeel zien van 140. Dit wordt deels veroorzaakt door de verhuuropbrengst van een deel van Stadhuis aan de Stadkamer. Verder zijn de kosten van dagelijks onderhoud in het Stadhuis lager; dit in afwachting van de aanstaande herinrichting in 2017/2018. Ook de kosten van de panden waarin o.a. de SWT’s, Archeologie zijn gehuisvest en de Gemeentewerf zijn lager uitgevallen dan begroot; een voordeel van 100.

Diverse aanbestedingen hebben geleid tot een voordeel op de volgende posten:
Repro + 45
Post + 190
Gebruik papier Multifunctionals + 35
Bureaubehoeften + 25

A.g.v. nieuw meubilair in het Stadskantoor en in afwachting van de verbouwing en inrichting van het Stadhuis is er een voordeel op van 100 op het meubilair-budget (o.a. onderhoud en vervanging).

De verhuurder (Savills) van Werkplein de Lure heeft in 2016 de afrekening van de servicekosten gestuurd over de periode 2012-2014; een restitutie van € 80k.

Tenslotte zijn er op de overige posten diverse verschillen die ook nog optellen tot een voordeel van bijna 100. Het gaat dan om de volgende zaken: Fietsen, Verhuizingen, Kunstuitleen, Huur algemeen en BHV.

ICT

- 279

I

Een negatief saldo laten zien van 279. De standaard exploitatiekosten (met name onderhoud) van Software laten een tekort van 100 zien. Dat is met name het gevolg van grote prijsstijgingen die niet overeen komen met de in de begroting gehanteerde index. De overige 179 is te verklaren uit het feit dat de projectleiders niet declarabel zijn weggezet op (MPI)-projecten. Een aantal afgesloten projecten liet een voordeel zien. Tegenvaller waren de extra kosten ad € 250k (Zwolse aandeel) die in 2016 gemaakt moesten worden i.v.m. performanceproblemen van de DOS machine. Hiervoor is een leeronderzoek opgestart, in juli 2017 te delen met de raad. Veel ICT-projecten zijn uitgesteld of vertraagd door deze ICT-storingen.

Overige Bedrijfsvoeringskosten

+847

I

I

Een saldo van +379 op de samenvoegde budgetten, die in het verleden bij de eenheden zaten; over het algemeen de zgn. AKP's (algemene kostenplaatsen). Eenheden gebruikten deze AKP's veelal om plussen en minnen op afdelingen op te vangen of om gezamenlijke kosten uit te dekken. Deze AKP's zijn nu samengevoegd binnen het programma bedrijfsvoering. Dat betekent dat de daadwerkelijke plussen en minnen nu wel (transparant) rechtstreeks op de afdelingen terecht komen (zie saldi kostenplaatsen).

een onttrekking uit de bedrijfsvoeringsreserve van +468. Deze reserve is een egalisatiereserve.

Opbrengst via gestalde capaciteit

-571

I

De opbrengst van de gestalde capaciteit, ter dekking van een deel van de overheadkosten, laat een negatief saldo zien van 571. Dit wordt met name veroorzaakt door minder declarabele uren (ruim 10.000) die op projecten zijn weggezet.

Shared Service Centrum

+132

I

Het SSC heeft een resultaat behaald op de maatwerkdienstverlening (met name ICT). dit heeft geleid tot een teruggave van +132

Saldi Kostenplaatsen

-905

I

Het saldo op de totale loonsom (60 miljoen) van de gemeentelijke organisatie is -905.

Bedragen x € 1.000

De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel

Overzicht restant investeringskredieten:

Project

krediet

nieuw

besteding

restant

dekking

1-1-2016

krediet

2016

krediet

derden

res./voorz.

expl.rek.

Bestuur

ICT projecten (MPI)

1.898

2.621

2.186

2.333

242

2.077

ICT projecten (MPI) afgesloten

-14

Projecten Services

182

182

182

Het Nieuwe Werken

572

100

472

472

Herinrichting Stadhuis

6.002

6.002

720

1.043

4.239

Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc.

72

-40

32

-11

43

Veranderplannen

89

25

64

64

Stadhuis en Stadskantoor Duurzaamh.

528

10

518

518

Dienstverlening

Wagenpark

355

355

355

0

Projecten ONS t.b.v. Provincie en

gemeente Kampen

ICT-projecten

838

943

1.326

455

455

ICT-projecten

201

afgesloten

10.737

3.524

3.647

10.399

1.164

1.392

7.843

Specificatie nieuwe krediet:

Project

Bedrag

Besluit

Toelichting

ICT projecten

2.441

Begroting 2016

MPI

ICT Projecten

180

MTZ besluit

aanvullingen Qlik View

ICT projecten ONS

943

Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc.

-40

3.524

Specificatie afgesloten krediet:

Project

Bedrag

ICT projecten ONS

201

ICT projecten (MPI)

14

215

Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)

ICT-projecten:
Een groot deel van de ICT-projecten is in 2016 niet uitgevoerd i.v.m. ICT-problemen die de organisatie heeft ondervonden door het DOS-project.
E.e.a. heeft geleid tot vertraging, waardoor projecten later starten, en dus in veel gevallen doorschuiven naar 2017

Herinrichting Stadhuis / Het nieuwe Werken:
De herinrichting i.c.m. Het Nieuwe werken zijn vertraagd doordat de Stadkamer 1,5 jaar is gehuisvest in het Stadhuis.

Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)