Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het bieden van een openbare ruimte die op een kostenbewuste manier wordt onderhouden en die het ondernemersklimaat in Zwolle versterkt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het in stand houden van de bestaande openbare ruimte, waarbij kapitaalvernietiging wordt voorkomen en de beschikbare middelen efficiënt worden ingezet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De openbare ruimte voldoet aan het afgesproken kwaliteitsniveau en aan de eisen van veiligheid en functionaliteit. | Het streven is dat de openbare ruimte blijft voldoen aan het gewenste kwaliteitsniveau en aan de eisen van veiligheid en functionaliteit met de inzet van minder middelen. |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Meer LED verlichting en daarmee | In 2016 is de openbare verlichting vervangen voor LED in de Aa-landen en is bij de lampvervanging zoveel mogelijk een LED oplossingen (retrofit) toegepast. Implementatie LED na 2017 is opgenomen in de energietransitie. Stand van zaken openbare verlichting
zie resultaat verbruik in de eerste kolom! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samen met ondernemers staan we voor de taak om de kwaliteit van het beheer van de openbare ruimte op economisch belangrijke locaties in de stad op peil te houden of zelfs te verbeteren, ondanks de bezuinigingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De binnenstad behoeft op een aantal locaties groot onderhoud aan de openbare ruimte. | De binnenstad voldoet aan het gewenste beeld.. Met regulier beheer bijdragen aan het uitvoeren ontwikkelingsprogramma binnenstad | Herinrichting en groot onderhoud bolwerken-binnenstad is uitgevoerd (zie toelichting) Verbetering inrichting verharding Pletterstraat is uitgevoerd (zie toelichting) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In stand houden van de hoofdinfrastructuur voor een goede bereikbaarheid van de stad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een aantal afmeervoorzieningen voor beroepsvaart en recreatievaart (3 stuks) hebben hun functionaliteit verloren en moeten worden vervangen | De afmeervoorzieningen voldoen aan de eisen ten aanzien van functionaliteit en veiligheid ten behoeve van de beroeps- als de recreatievaart en vindt ongehinderd plaats (afmeervoorzieningen). | De afmeervoorzieningen voldoen aan de eisen ten aanzien van functionaliteit en veiligheid. Een 3 tal afmeer voorzieningen zijn vervangen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is een goed beeld van de kwaliteit van het wegenstelsel door de uitgevoerde inspecties. | Prioriteit wordt gegeven aan de hoofdinfrastructuur en wegen waar de veiligheid in het geding is | Asfaltonderhoud hoofdinfrastructuur, waaronder de Ceintuurbaan en de Zwartewaterallee is uitgevoerd (zie toelichting) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faciliteren mobiele verkooppunten (standplaatsen van bijv snackwagen) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2016 | Wat is in 2016 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Huidige standplaatsenbeleid. | Actueel beleid | Evaluatie en eventuele actualisatie van het standplaatsenbeleid moet nog worden afgerond. |
Bezuinigingen m.b.t. in standhouden van de bestaande openbare ruimte:
57.000 | Gestopt met periodiek schilderwerk portalen verkeersregelinstallaties en bewegwijzering |
60.000 | De kosten voor VRI’s (verkeersregelinstallaties) zijn verlaagd als gevolg van energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker installaties. |
60.000 | Structurele meevaller groen: deze bezuiniging is geïmplementeerd. |
63.000 | Voor de displayreclame is een contract afgesloten met een nieuwe partij per 2015 voor 5 jaar. Dit resultaat is structureel. |
toelichting activiteiten
Een aantal gecombineerde projecten uit het MJOP
- toepassing alternatieve infiltratie in combinatie met asfaltherstel
- Gasthuisplein, bij reconstructie aanpassing riolering en aanpak vanuit wateroverlastkaart
- Ter Pelkwijkpark, reconstructie verharding en opheffen wateroverlast
- Gruitmeesterlaan, groenreconstructie in combinatie met verharding en afvalinzameling
- Ministerlaan, wortelopdruk verharding in combi met boomaanpassing
- Schipbeek, wortelopdruk verharding in combi met boomaanpassing en afwatering
Gladheidsbestrijding
Vanuit de bezuinigingsopgave ingegeven zijn we in 2016 in samenspraak met de ROVA gestart met onderzoeken of en hoe we met kleinschalige investeringen een effectiever en efficiënter strooibeleid kunnen uitvoeren. Door gebruik te maken van extra meetpunten (temperatuur) verwachten we mogelijkheden om gedifferentieerd strooibeleid (bebouwde kom / buitengebied) verder in kaart brengen en het bestaande gladheidsbestrijdingsplan hier op aan te passen.In 2016 heeft dit geresulteerd in routeoptimalisatie.
Vervolg kwaliteitsimpuls bolwerken-binnenstad:
In 2016 is verder een vervolg gegeven aan groot-onderhoud aan de “bolwerken” langs de rand van onze binnenstad. Bestaande (verouderde) asfaltverharding wordt vervangen door klinkerverharding. In navolging op de herinrichting van het van Nahuysplein (2015) is in 2016 de Badhuiswal uitgevoerd. In 2017 wordt het Terpelkwijkpark uitgevoerd..
Verbetering inrichting verharding Pletterstraat:
De inrichting van de verharding van een gedeelte van de Pletterstraat is in 2016 vanuit regulier beheer- en onderhoud aangepast. De aanpassing zal bijdragen aan aantrekkelijkheid voor de fietsers en betreft ook een kwaliteitsimpuls voor de woonomgeving. Het betreft het gedeelte begin Pletterstraat ( ingang P-Eiland) tot aan de brug bij het conservatorium.
Asfaltonderhoud Hoofdinfrastructuur:
Op onderstaande wegen van de hoofdinfrastructuur is in 2016 groot- asfalt -onderhoud uitgevoerd:
Ceintuurbaan (Kuyerhuislaan-spoorlijn beide richtingen), Mastenbroekerallee (rotonde), Nieuwleusenerdijk (Mindenstraat –rotonde), Oldeneelallee (spoorlijn –rotonde en rotonde), Stadshagenallee (Hasselterweg – rotonde beide richtingen), Zwartewaterallee (Roelenweg-Mozartlaan beide richtingen
Relaties met andere programma’s
Dit heeft een relatie met de programma's 2, 3, 4 en 5.